Utvalget av modeller er stort, og med motorer fra 126 til 250 hestekrefter finnes det en V70 for enhver smak. Er du mer opptatt av bagasjeplass enn plass til familie, kan varebilutgaven med 2 seter på grønne skilter kanskje være aktuell. Plass er det uansett nok av. Hele 1610 liter bagasje går inn med baksetene nede.

Fornøyde eiere

NAFs kundeundersøkelse viser at Volvo-eierne er meget godt fornøyd med bilene sine, men svært lite tilfreds med forhandlerne. Delepriser og verditap ligger på gjennomsnittlig nivå, mens veihjelp-statistikken viser at Volvo sjelden trenger assistanse. Det gjelder også V70, som gir et solid inntrykk. Ikke en eneste ulyd var å høre i testbilen, og innredning og materialer bar overhodet ikke preg av at bilen hadde rullet 150 000 kilometer.

Sittekomforten er rett og slett førsteklasses, det er orden over alt, og støynivået meget lavt.

Testbilen var utstyrt med 2,4-literen med 144 hestekrefter, og såpass krefter trenger du når 1,4 tonn svensk stål skal flyttes. Den mindre 2-literen med 126 hestekrefter er vesentlig slappere, og bør kun velges dersom lommeboka ikke tillater mer. V70 finnes også med en 2,5 liters turbodiesel på 140 hestekrefter hentet fra Audi. Firehjulsdrift (hos Volvo kalt AWD) og en miljøvennlig BiFuel-versjon som gikk på en blanding av bensin og metangass kunne også bestilles.

Sikkerhet i høysetet

V70 er en sikker bil. Den fikk fire stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest i 1998. I sidekollisjonstesten scoret den full pott. Volvos sidekollisjonssystem SIPS har vært standard siden introduksjonen av 850, og er stadig blitt forbedret. Fra sommeren 1998 inkluderte systemet også sideairbag med utvidet hodebeskyttelse.

Er det ikke noe du skal passe på i jakten på en brukt V70? NAFs rapporter viser at det er mye feil med bremsene bak, samt styring/stabilisatorstag og styreledd foran. Rapporter fra Tyskland tyder også på at lekkasje i kjølevæskesystemet er en gjenganger. Vårt testeksemplar hadde ingen av disse feilene. Den hadde derimot oljelekkasje fra motoren, i tillegg til at aircondition-systemet ikke virket. Og skulle du komme over en V70 uten aircondition, kan det være greit å vite at disse bilene er så lite etterspurt at prisen fort faller med omlag 15 000 kroner. Automatgir øker derimot prisen med knapt 20 000 kroner.

Solid: Med god plass, solid teknikk, er det ikke rart Volvo V70 er etterspurt som familiebil.
Traust: Ikke mye å lure på bak rattet i V70. Alt er akkurat der du forventer å finne det.
Ny lakk: Hele testbilen var om¿lakkert, så nær som bakluka. Lakk¿tykkelsen var meget tilfredsstillende.