Har man først tatt seg råd til å kjøpe en åpen bil, er det fortærende å måtte la den stå innelåst mesteparten av året bare fordi været ikke er passende. Med SLK startet Mercedes-Benz i 1996 en ny trend - cabrioleter med vinterisolert ståltak. SLK er med det like anvendelig året rundt.Designet får fortsatt å få folk til å snu seg, ikke minst når du trykker på den røde knappen mellom forsetene. Ved hjelp av sindig mekanikk forsvinner det solide taket ned i bagasjerommet på noen sekunder. Kom regn eller snø - du er forberedt på det meste i en SLK. Med taket nede blir bagasjerommet naturlig nok latterlig lite, men med taket oppe er bagasjeplassen overraskende god - nesten som i en vanlig personbil. Og støynivået behagelig lavt.

Minstemann holder

To motorer kunne velges de første årene, en 2-liter med 136 hk eller en kompressormatet 2,3 liter med hele 193, fra år 2000 197 hk. Med minste motor blir ikke SLK noen racer, men den holder for de fleste (0-100 km/t på 9,7 sek.) Prisforskjellen opp til «storebror» er som brukt likevel ikke større enn fra ca. 10-30 000, avhengig av årsmodell. SLK fikk en designmessig og teknisk oppgradering i år 2000, blant annet med nye motorer. Alle motorer er solide og lever med normalt vedlikehold lenge.

Nesten feilfri

NAFs kundeundersøkelse viser at Mercedes-eierne er meget godt fornøyde med sine biler. Forhandler-tilfredsheten er imidlertid dårlig, og i tillegg er både service- og delepriser mye høyere enn gjennomsnittet. Da hjelper det at SLK er en solid bil. Rapporter fra Tyskland viser at den faktisk er blant de mest feilfrie bruktbilene, med svært få og ukompliserte gjennomgangsfeil. Også testbilen virket etter 105 000 km like «fast i fisken» som om den var ny. Ståltakets kompliserte konstruksjon er solid, og skulle taket svikte ligger feilen nesten alltid i bryteren inne i bilen.Det rapporteres også om noen SLK med vanninntrenging i bagasjerommet. En annen feil er setevarme som kun virker i sitteputen og ikke i ryggen. Det koster litt å utbedre, og kan være vel verdt en sjekk før man kjøper en SLK i vinterlandet Norge. Ut over det er det faktisk ikke noe spesielt du trenger være på vakt for, så lenge bilen ser velholdt ut og serviceintervallene er fulgt. SLK har også stålkjede i stedet for vanlig registerreim.

Sikker uten tak

Mercedes firer ikke på sikkerheten, og med fire stjerner i Euro NCAP kollisjonstest (testet med ståltaket nede) er SLK en sikker bil. 4 kollisjonsputer ble standard fra 1997, fra år 2000 også antisladd ESP. En brukt SLK kan du finne fra omlag 185 000 kroner og oppover, da med manuelt gir. Automat er mye mer etterspurt (og kler SLK godt), men da stiger prisen med omlag 20 000 kroner.

Lekker og feilfri: Mercedes-Benz SLK er ikke bare lekker, men også gjennomgående solid bil. Foto: JON STEINAR HAUGEN
Tidløst: Dashbordet i SLK er i retro-design, og bringer tankene tilbake til den første SL på 60-tallet.
Iskald: Testbilen hadde også aircondition. Den leverte iskald luft (- 10 grader) ut av dysene. Eksemplarisk, i følge NAF.
Ikke farlig: SLK er godt beskyttet mot rust, men litt gravrust i deler av eksosanlegget kan man finne likevel.