Sulland Gruppen ønsket å ta over Bilhuset Visborg fordi de allerede er en stor BMW-forhandler, og Bilhuset Visborg blir den tidende i konsernet, forteller konsernsjef og styreleder Arvid Sulland i Sulland Gruppen.

- Vi er i Østfold, Hedmark, Oppland, Trøndelag, Nordland og Troms, og dekker rundt 20 prosent av markedet for BMW. Det pågår en konsolidering i bilbransjen, som i mange andre bransjer. Bilhuset Visborg er en liten forhandler og de ligger i et område vi jobber i fra før. Visborg har drevet bra og tjent penger, så de så vi på som naturlig at vi overtar. I tillegg vil importørene ha færre eiere og konstellasjoner, sier Sulland.

Styreleder Bjørn Krogstad i Bilhuset Visborg er fornøyd med salget.

- Bakgrunnen for at vi selger er at BMW har som strategi å ha et lavere antall forhandlere i Norge mot for noen år siden. Vi er fornøyde med å få en industriell eier som er BMW-forhandler, og vi har samarbeidet godt med Sulland Gruppen for å få til en bra ordning for oss, de ansatte og kundene, sier Krogstad.

De ansatte blir med til Sulland

Strandveien Auto Verdal, som Krogstad også er daglig leder for, vil overta Subaru-delen av virksomheten, slik at Bilhuset Visborg blir en ren BMW-forhandler. Det er Bjørn Krogstads far, Leif Krogstad, som eier alle Strandveien Auto-forhandlerne, Porsche Center Trondheim og halvparten av Bilhuset Visborg. Sistnevnte frem til Sulland overtar.

Krogstad forteller at de rundt 15 ansatte og daglig leder ved Bilhuset Visborg, Ingolv Bengtsen, skal fortsette under den nye eieren.

Verken Sulland eller Krogstad vil fortelle hva Sulland Gruppen betaler for Bilhuset Visborg. Sulland Gruppen overtar forhandleren i Verdal senest 15. august i år, forutsatt at Konkurransetilsynet sier ja til oppkjøpet.

I en pressemelding sier Krogstad at BMW som bilmerke står sterkt i regionen, og at Bilhuset Visborg har levert historisk gode salgstall og høy markedsandel.

Sulland Gruppen har i Trøndelag en BMW og Mini-forhandler i Trondheim fra før, og Sulland Verdal som selger Audi, Skoda og Volkswagen. Sistnevnte forhandler overtok Sulland Gruppen da de kjøpte Madsen Bil i Verdal i 2013.

Omsetter for fem milliarder

Sulland Gruppen har doblet omsetningen de siste tre-fire årene, og regner med å passere fem milliarder kroner i omsetning i år. Gruppen har gjort store omstruktureringer, slik at det er større driftsmessige skiller mellom de største varemerkene, BMW, Ford, Toyota, Audi, Skoda og Volkswagen.

Ifølge Sulland er dette for å få større fokus på varemerkene i et tøffere marked, og hvor den digitale utviklingen vil endre dagens distribusjonsform.

- I et tøffere marked må vi bli flinkere til å utvikle digitale flater, og det er vanskelig for små aktører etter hvert. Vi ser at flere og flere leter på nettet for å finne biler å kjøpe. Men det er ikke mange som kjøper nye biler på nett. Vi tror det vil ta en tid før det skjer. Det er fortsatt slik at nybilkundene vil besøke forhandlere, og ta og føle på bilen. Det er en stor investering å kjøpe bil, sier Sulland.

Sulland Gruppen ble etablert i 1984, og har 28 bilforhandlerbedrifter. Konsernet har 950 medarbeidere, og vil i år selge over 17 000 biler.