Peugeot 406 kom på det norske markedet i februar 1996, og var første ut i en ny generasjon biler fra Peugeot. 406 skaffet seg mer enn 16¿000 norske venner i de sju årene den ble solgt, og andelen stasjonsvogner økte fra omlag 60 prosent i 1997 til godt over 90 prosent i 2003. Introduksjonen av en ny generasjon dieselmotorer i 1999 gjorde også underverker for salget. Eier du en 406 stasjonsvogn diesel har du en av de mest lettsolgte biler på markedet. Vi måtte faktisk gi opp å finne en slik til vår test. I samarbeid med NAF har vi gått 406 nærmere etter i sømmene.

Familievennlig

Det er lett å forstå hvorfor mange barnefamilier faller for 406, for i den lyse kupeen trives både små og store. Utsikten for barn er forbilledlig, og ved lukeparkering setter man pris på de store vindusflatene. Man sitter godt i litt for små og alt for myke seter, men slik har det alltid vært hos Peugeot. Bagasjerommet er enormt. Typisk er også fokuset på komfort, å kjøre 406 er som å ta sofaen med på tur. Lydnivået er behagelig, og den myke fjæringen takler de fleste underlag suverent. Og i motsetning til tidligere modeller føles også 406 skikkelig skrudd sammen.

NAFs kundeundersøkelse viser at Peugeot-eierne er gjennomsnittlig fornøyd med bilene sine. Forhandlertilfredshet og delepriser ligger også på gjennomsnittlig nivå, mens veistatistikken avslører at Peugeot har mindre problemer enn vanlig.

Ikke feilfri

Det betyr ikke at 406 er en feilfri bil. NAFs tester avslører at 406 sliter med feil på parkbremsen, stabilisatorstagene foran, hjulopphenget bak, bremseskivene, kjølesystemet og servostyringen. Testbilen hadde tydelig lekkasje på begge sider fra tannstangen. Hele tannstangen må da skiftes, og det koster 10-15¿000 kroner inkludert arbeid. Rust er derimot ikke noe stort problem på 406, selv om rustbeskyttelsen på vår testbil flekkvis var dårlig. Vårt eksemplar var bruktimportert, og vi var til å begynne med imponert over hvor fin den var i lakken. Det var ikke så rart, NAFs måling avslørte at nesten hele bilen var reparasjonslakkert.

Vellykket facelift

406 ble solgt i en rekke utgaver. 1,8 literen på 112 hk, senere 117 hk gjør en grei jobb. Testbilen var utstyrt med en 2-liter på 135 hester, noe som naturlig nok gir bilen mer bunndrag. Dersom du ofte kjører med full bil, bør du se etter denne eller utgaver med HDi dieselmotorer. Sistnevnte kom på markedet i 90 og 109 hesters utgave i forbindelse med en facelift i mai 1999. Både eksteriør og interiør fikk seg samtidig en liten oppgradering. De første årgangene har trommelbremser bak, men fra september 2000 ble skivebremser standard også bak.

Sikkerhet er ikke 406s sterkeste kort. Ved første test av EuroNCAP i 1997 fikk bilen bare bedrøvelige 2 stjerner. Med oppgraderingen i 1999 ble også karosseristrukturen endret. Sammen med et bedre beltesystem og airbag-styring gjorde dette at 406 ved omtest i 2001 fikk 3 stjerner. Flere av konkurrentene fra samme periode oppnådde 4 stjerner. Antisladd ESP fantes på enkelte modeller fra høsten 2000.

Priser

En brukt 1996-modell av minste utgave og med normal kjørelengde (rundt 130.000 km) kan du finne fra omlag 70.000 kroner. Pluss på 10-15.000 kroner dersom bilen har klimaanlegg. Tillegget for stasjonsvogn er rundt 15¿000 kroner. Er du ute etter noe helt spesielt kan vi anbefale den lekre coupe-utgaven. Med samme 2 liters bensinmotor som i vår testbil finnes det faktisk noen av den på markedet.

motor@adresseavisen.no¿

Adresseavisen har tidligere testet:

Volkwagen Golf IV: 6.oktober 2004

Toyota Avensis: 27.oktober 2004

Mercedes E-klasse: 17.november 2004

Honda CR-V: 8. desember 2004

Ønsker du kopi av tidligere BRUKTBILtester, send en mail til : motor@adresseavisen.no

Populær: Peugeot 406 stasjonsvogn er svært populær som brukt, ikke minst med diesel. Foto: JON STIENAR BJØRGUM
Enormt: Bagasjerommet i 406 stasjonsvogn er enormt. Ikke så rart at denne bilen er populær blant barnefamilier. Foto: JON STEINAR BJØRGUM