Toyota Avensis kom på markedet i januar 1998 og overtok etter velkjente Carina. I underkant av 30 000 Avensis av første generasjon har siden rullet ut på norske veier, mange av dem firmabiler og drosjer. Avensis ble levert både som 4-dørs sedan, 5-dørs kombikupe og som 5-dørs stasjonsvogn. Sistnevnte er desidert mest populær, og vi måtte faktisk lete litt før vi fant en stasjonsvogn for test.

Nærmest feilfri

I følge NAF er Avensis en av bilene på bruktmarkedet med færrest feil. Det betyr at det er få tekniske svakheter du som kjøper trenger å være oppmerksom på. Statistikken avslører bare at Avensis har litt flere feil på styring og styreledd enn gjennomsnittet. Ut over det scorer Avensis til dels vesentlig bedre enn gjennomsnittet i alle kategorier. I tillegg viser NAFs kundeundersøkelse at eierne er meget godt fornøyd med både bil og forhandlerapparat. Bildet av en sukesshistorie begynner å tegne seg. Bruktbilprisene er følgelig også høyere enn gjennomsnittet.

Som Carina bygges også Avensis på Toyotas fabrikk i Storbritannia. Det har overhodet ikke påvirker kvaliteten i negativ retning.

Bak rattet i Toyota Avensis er det traust, grått og ryddig. Den føles ikke like moderne som enkelte konkurrenter fra samme periode. Testbilen har gått 150 000 km, men føles likevel kompakt og godt sammenskrudd. Kupeen har flere praktiske oppbevaringsrom, og plassen både i baksete og bagasjerom er upåklagelig. Sikten ved parkering er blant de bedre. På veien er Avensis overraskende godt støydempet og komfortabel.

Motorvalg

Kjøreopplevelsen er riktig nok ikke det spor inspirerende for en sportslig anlagt sjåfør, men la oss være ærlig; de fleste kunder i dette segmentet bryr seg ikke om det. Motoren på 110 hestekrefter er tilstrekkelig, men heller ikke mer. Kjører du mye på tur med full bil og bagasje, bør du helt klart gå for 2 liters-utgaven. Eller den siste diesel-motoren, som kom på markedet høsten 2000.

Avensis ble fra starten av levert med tre bensinmotorer og en dieselmotor. Bensinmotorene på 1,6 og 1,8 liter (begge 110 hestekrefter) overlappet hverandre, mens 2 literen ga 128 hester. En umoderne turbodiesel på 90 hestekrefter slo ikke like godt an. Den ble fra januar 2000 erstattet med en 110-hesters turbodiesel. Fra oktober 2000 erstattet av en moderne common rail-diesel på 110 hestekrefter, samtidig med at både bensinmotorene, interiør og eksteriør fikk seg en finpuss. En ny bensinmotor på 150 hestekrefter kom til i utvalget. En sporty utgave du må lete litt for å finne i markedet.

Sikkerhet

Avensis oppnår middelmådige 3 stjerner i EuroNCAP kollisjonstest. 4 kollisjonsputer er standard, fra september 99 var også hodekollisjonsputer tilgjengelig. Fra mars 2000 ble dette standard på alle utgaver.

Du finner brukte Avensis 1,6 sedan fra 1998 med gjennomsnittlig kjørelengde fra omlag 120 000 kroner hos bruktbilforhandlerne.

Aircondition ble standard fra år 2000. Skal du ha dette på en eldre utgave må du regne med omlag 10 000 kroner ekstra. Stasjonsvognen er helt klart mest etterspurt, og koster ca. 20 000 mer enn andre utgaver. Service- og delepriser er på gjennomsnittlig nivå. Serviceintervall er hver 15 000 km.

Avensis er rett og slett en bil av gjennomgående høy kvalitet, og så lenge bilen er velholdt er det lite du trenger å bekymre deg for som bruktbilkjøper.