Vesle A-klasse var en nyskapende bil da den ble lansert med brask og bram i 1997. På grunn av sin doble vognbunn var plassutnyttelsen i kupeen eksepsjonelt bra, med flatt og utnyttbart gulv i hele kupeens lengde. Det så lovende ut, helt til en svensk motorjournalist greide å velte bilen i den etter hvert så sagnomsuste «elgtesten».Langt om lenge måtte Mercedes innrømme tabben og ta tilbake alle produserte biler. Det ble foretatt endringer i hjulopphenget, men viktigst var det at bilen fikk antiskrens ESP som standard. Ingen A-klasse velter derfor mer. Tabben ble også raskt glemt av kundene, og om lag 3000 nye A-klasse av første generasjon ble solgt i Norge. Det er et bra tall, tatt i betraktning at den som Mercedes'er flest ikke var noen billig bil. I tillegg er det bruktimportert om lag 1000 biler.A140 med 1,4/82 hk motor er mest solgt, fulgt av A160 1,6/102 hk.I praksis merker du ikke stor forskjell på de to. Den sprekere A190 og A170 diesel er bare solgt i mindre antall pga høy pris. Flest A-klasse finner du i grunnversjonen «Classic», men også mange som den mer eksklusive «Elegance» eller den sportslige «Avantgarde».A-klassen fikk en grundig oppgradering i 2001, ikke minst ble kvalitetsfølelsen i interiøret mer «Mercedes-aktig». For de som ville ha enda mer plass ble A-klasse fra da også levert i en 17 cm lengre versjon.

Fornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse viser at Mercedes-eierne er meget godt fornøyde med sine biler. Det hører med til historien at eierne er lite fornøyd med forhandlernes service. Det hjelper heller ikke at service- og deleprisene er mye høyere enn gjennomsnittet. På den annen side er Mercedes-teknikken generelt kjent for å være solid.Testbilen var utstyrt med automatisk clutch. Det innebærer at du girer manuelt, men at bilen ikke har clutchpedal. Rapporter fra tyske TÜV (tilvarende NAF) melder om mye feil med dette systemet, men det er ikke noe NAF har lagt merke til her hjemme. A-klassen kunne også leveres med et stort lamellsoltak. Trivelig, men sjekk for knirking og lekkasjer. Også det fjernstyrte sentrallås-systemet kan skape problemer. A-klassen store svakhet er derimot bakhjulsopphenget, hvor det ofte er problemer med opplagringen av bærearmene. Mange biler har skiftet disse, og opplagringen ble etter hvert også endret i produksjonen. NAF har også sett noen A-klasse med rustproblemer, men ikke så mange at det er grunn til noen generell advarsel.

Overraskende sikker

Man skulle tro at den korte fronten gjør A-klasse til en farlig bil å kollidere med. Slik er det ikke. Motoren skyves ned i det doble gulvet ved en kollisjon. I Euro NCAP kollisjonstest har A-klassen 4 solide stjerner.Du finner brukte A-klasse fra om lag 80 000 kroner. Har ikke bilen aircondition, synker prisen med fra 9-13 000 kroner.

Velter ikke: Mercedes A-klasse er liten utenpå, men rommelig på innsiden. Og den velter ikke lenger.
Billig inntrykk: Dashbordet i A-klasse før 2001 er preget av hard plast, og gir ikke den kjente «Mercedes-følelsen».
Sikkert: De doble gulvet bidrar både til den gode plassen og den overraskende høye kollisjonssikkerheten.
Svakhet: Opplagringen av bærearmene i bakhjulsopphenget er A-klassens store svakhet. Bør sjekkes nøye før kjøp.
Sjekk rust: Noen A-klasse har rustangrep i vognbunnen. Det bør derfor sjekkes. Bildet er ikke av testbilen.