I tillegg kutter Statoil investeringene i 2015 med én milliard kroner.

Det varslet oljeselskapet i rapporten for tredje kvartal i år som ble lagt frem onsdag. Utbyggingen av gassfeltet Aasta Hansteen blir utsatt fra 2017 til andre halvdel til 2018.

Fem milliarder dyrere

Grunnen er at Aasta Hansteen har blitt dyrere enn planlagt. Kostnadene er ni prosent høyere enn det som var budsjettert. I tillegg opplyser selskapet om at en valutaeffekt som følge av ei svakere norsk krone gjør prosjektet ytterligere 2,4 milliarder kroner dyrere.

Den samlede prisen på utbyggingen ser dermed ut til å bli 37 milliarder kroner. Det er rundt fem milliarder mer enn selskapet varslet i planen for utvikling og drift (PUD) i 2012.

Forsinket plattform fra Korea

- Det er tre ting som har gjort at utbyggingen både blir dyrere enn først antatt og forsinket. Det ene er at ferdigstillingen av prosjekteringen av prosjektet har blitt forsinket, samtidig som kostnaden på innkjøpene har økt. Dette gjelder stort sett aktiviteter i Europa, sier prosjektdirektør for Aasta Hansteen-feltet for Statoil, Morten Ruth.

Det andre punktet som har ført til overskridelsene i tid og penger er at plattformen som skal plasseres på gassfeltet har blitt forsinket fra Hyundai-verftet i Sør-Korea hvor selve plattformkonstruksjonen skal bygges.

- Hyundai har hatt en rekke prosjekter og flere av disse har tatt lengre tid enn planlagt. Det betyr at plattformen har blitt liggende lenger på yarden, det har blitt en køordning der nede og vi har måttet kjempe oss gjennom. Men køen gjør at vi ikke kan holde de opprinnelige planene, sier Ruth.

Det tredje og siste punktet er den nevnte svekkelsen av den norske krona, som gjør innkjøp fra utlandet dyrere.

- Betyr lite for Midt-Norge

- Har utsettelsene av Aasta Hansteen-prosjektet noe å si for andre prosjekter i Norskehavet og i Midt-Norge?

- Nei, det er i så fall marginalt. Mindre operasjoner som rørlegging og boreaktiviteter blir litt skjøvet på, men det skal ikke ha stor betydning, sier Ruth.

- Vi jobber med å se på hvilke konsekvenser det vil ha, så vi skal ikke dra for bastante konklusjoner. Men at det får liten betydning for aktivitetsnivået ellers er det bildet vi ser nå, legger mediekontakt Ole Anders Skauby til.

- Ikke overraskende

Heller ikke energianalytiker og partner i analyseselskapet Rystad Energy, Harris Utne, tror overskridelsene på Aasta Hansteen vil få store konsekvenser for aktiviteten i Midt-Norge.

- Jeg tror ikke dette vil få noen umiddelbar negativ effekt for aktivitetsnivået, kanskje heller tvert imot. Det kan kanskje føre at aktiviteten holder seg litt høyere litt lenger enn planlagt. Men på sikt er dette selvsagt ikke bra, man ønsker at prosjektene skal leveres både på kostnad og tid, sier Utne.

Han mener for øvrig at det ikke var overraskende at Statoil kom med meldingene om utsettelsen onsdag.

- Vi har blant annet observert problemer med engineeringen fra Nederland, med følger for den øvrige progresjonen i prosjektet, spesielt fabrikasjon på verftet. Sånn sett var det ikke uventet, sier Utne.

48 mil gassledning lagt ferdig

I forbindelse med utbyggingen av Aasta Hansteen ble det også vedtatt å bygge en 48 mil lang gassledning for å føre gassen i land ved Nyhamna i Aukra i Møre og Romsdal.

Denne rørledningen ble i løpet av tredje kvartal lagt ferdig, ifølge Statoil under budsjett. Ruth og Skauby vil foreløpig ikke gå ut med hvor mye under budsjett ledningen havnet.

Kraftig redusert resultat

Statoils resultater for tredje kvartal var for øvrig kraftig ned fra samme tid i fjor. Driftsresultatet endte på 7,3 milliarder kroner for kvartalet, noe som er mer enn en halvering av driftsresultatet fra samme tid i fjor.

Fallende oljepris, sammen med nedskrivninger og kostnadsavsetninger får skylden for nedgangen.

Kvartalsregnskap
StatoilASA
Mrd. kronerTredje kvartal 2015Tredje kvartal 2014Endringi prosent
Driftsinnt.112,2148,2-24,3
Driftsres.7,317,0-57,1
Res. før skatt7,916,0-50,6
Aasta Hansteen-feltet ligger i Norskehavet vest for Bodø og skal driftes fra Harstad. Gassen skal føres i land i Midt-Norge.