Denne saken er en del av serien «Unge ledere under 40». Har du tips til personer vi bør omtale? Tips oss på redaksjon@steinkjer24.no.

______________

For elleve år siden bestemte 31-åringen at det var interiørveien hun ville gå, da hun søkte seg inn på interiørlinja ved NKF i Trondheim.

Nå eier hun sin egen butikk, nettbutikk, og jobber som interiørkonsulent ved siden av.

Drømmen om å skape noe eget

Allerede under interiørutdannelsen hadde Dina en drøm om å kunne skape noe eget, både som designer og å åpne egen butikk.

– Jeg hadde lyst til å ha tilgang til det jeg ønsker å tilby kundene mine selv.

Slik ser det ut i et hjem Dina har stylet. Foto: Dina Beate Werstad

Som interiørkonsulent kjente hun på etterspørsel og mangel på mangfold i utvalget i Steinkjer.

Hun vendte spesielt blikket mot Danmark og dansk design, produkter som er kjent for å sette kvalitet foran kvantitet.

Strategiske valg

Etter utdannelsen arbeidet Dina i flere år på Byggmakker i Steinkjer. Dette blant annet for å få økt kunnskap om produkter, innkjøp, leveringstid og leverandører.

– Og det var nok der interiørinteressen ble enda sterkere. Der fikk jeg en del fagkunnskap, testet meg opp mot kundene og fikk bekreftelse på at dette var noe poeng å holde på med.

Etter å ha fått sitt andre barn, ble hverdagen en kabal som ble vanskeligere å få til å gå opp. Avgjørelsen om å starte noe eget kom nok tidligere enn hun hadde tenkt. Men med samboer Frode ved sin side, tok de sats i 2019 og bestemte seg for å starte nettbutikken Norden interiør sammen.

Her er 31-åringen i egen butikk. Foto: Vilde Røstad Strømmen-Hovig

Paret, som har vært kjærester siden ungdomsskolen, fungerer som et godt team med støtte fra hverandre, og hun bruker Frode som både som rådgiver, medspiller og bærehjelp på lageret.

Dina synes nemlig det er på høy tid at menn engasjerer seg i utformingen av hjemmet, og mener kvinner må la mannen slippe til.

– Det er viktig å spørre mannfolkene hva de mener. De har også meninger om hjemmet, og det er ofte ikke så dumt det de kommer med.

Tok sats under pandemien

To måneder etter landet stengte ned 12. mars 2020, gamblet hun og åpnet den fysiske butikken i Torggata. Garasjen hjemme hadde blitt for liten som varelager, og hun så for seg gjenåpning av samfunnet i løpet av sommeren, men den gang ei.

– Jeg ønsket en plass jeg kunne lage noen utstillinger og sette sammen varer fra forskjellige leverandører, slik at jeg kunne ta fine bilder å vise til. Et showroom jeg hadde åpent hele tiden.

Bilde fra utsiden i Torggata. Foto: Vilde Røstad Strømmen-Hovig

Selv om pandemien har ført til færre mennesker ute i gatene, lengre leveringstid og utfordringer generelt når det kommer til kjøp og salg, håper hun på at hun får en periode i år hvor butikken driftes godt.

– På grunn av kabalen hjemme har jeg gått ned fra seks til tre dager åpningstid. Planen er å satse på litt flere kundekvelder og annonserte lørdager.

Ambisjoner for framtiden

Dina ser positivt på framtiden. I første omgang håper hun en dag å få flere ansatte, slik at hun får bedre flyt i hverdagen og kan utvide åpningstiden.

Hun ønsker å bidra lokalt, samt være mer tilgengelig for kundene i Steinkjer og omegn.

– Også hadde det jo på sikt vært artig å utvide, om det er et marked for det. Å åpne en butikk en annen plass for eksempel. Men det er en fjern drøm, jeg vet ikke om det er realistisk.

Om drømmen går i oppfyllelse eller ikke, gjenstår å se, men det er ingen tvil om at Dina har mye kompetanse og entusiasme i det hun driver med. Likevel er det flere ting hun selv sier hun kunne gjort annerledes.

Dette bildet har Dina tatt i et privathjem hun har jobbet i,. Foto: Dina Beate Werstad

– Om du skal starte for deg selv bør du planlegge mer enn jeg gjorde. Jeg kasta meg rett ut i det, kneip igjen øynene og håpet det gikk bra.

Og selv om det for henne så langt har gått bra, peker hun på at man bør få på plass det økonomiske fra start, og ha is i magen

– Jeg burde brukt mer tid og penger på markedsføring, for det er vanskelig. Problemet er at om man har lite kunnskap, vet man ikke hvilke faktorer som spiller inn når ting fungerer eller ikke.

Til tross for dette, har mye fungert etter planen. Butikken bugner av varer av god kvalitet, og i alle prisklasser slik at det passer for både de med tynn og tykk lommebok. Nettopp dette er viktig for henne, at butikken skal være en butikk for alle, uten at det går på bekostning av kvaliteten.

Glad hun tok sjansen

Dina sier hun har hatt klump i magen hele veien, men at lysten og engasjementet veier tyngre.

- Klumpen har heldigvis begynt å løsne litt. Og hadde jeg ikke satset, hadde jeg nok gått og kvernet rundt dette i overskuelig framtid.

– Går det ikke så går det ikke, da har jeg i hvert fall prøvd. Uansett hadde jeg vært en erfaring rikere.