Bostyret har foreløpig ikke avdekket straffbare forhold.

Men ifølge den midlertidige innberetningen til Sør-Trøndelag tingrett fra advokat Morten Ustgård i advokatfirmaet Bjerkan Stav foreligger det indikasjoner på uregelmessigheter som krever nærmere undersøkelser, og boet har ikke tilstrekkelige midler til å avdekke dette. Tingretten har i den forbindelse allerede gitt konkursboet 100000 kroner til ytterligere gransking av de økonomiske forhold i selskapet.

Det var daglig leder og styreleder Tore Bjørnstad som begjærte bilfirmaet på Vestre Rosten konkurs i november i fjor. Gjelden var på sju millioner kroner, og firmaets samlede aktiva er anslått til fire millioner kroner. Firmaet var ikke i stand til å dekke sine forpliktelser etter hvert som de forfalt. Betalingsvanskene var ikke av forbigående art.

Startet med bruktbiler

Bilmax Trondheim AS ble etablert i 2004, i leide lokaler på Heimdalsmyra. Frem til 2010 drev firmaet bare med bruktbilsalg. Siden 2010 har firmaet også forhandlet nye biler av merkene Alfa Romeo, Fiat, Jeep og Isuzu pickup. I tillegg var firmaet merkeverksted også for Chrysler og Dodge.

Firmaet hadde 16 ansatte ved konkursåpning, som alle ble oppsagt. Det er flere årsaker til konkursen; som svak likviditet som førte til ekstra kostnader på grunn av inkasso og purreomkostninger. Firmaets etableringsfase tok lengre tid og ble dyrere enn forventet. Selskapet leide store lokaler og hadde et stort antall ansatte fra første dag.

Fiat og Alfa Romeo

I 2010 ble firmaet forhandler for Fiat og Alfa Romeo, og året etter ble verkstedet etablert. Dette førte til økte kostnader. Man klarte ikke å øke omsetningen tilsvarende, slik at inntektene ble for små. I tillegg tapte bedriften betydelige summer på gjenkjøp av leasingbiler på avtaler inngått av importør, og som selskapet var forpliktet til å tre inn i etter avtale med importør.

Advokat Ustgård peker også på at selskapet ikke klarte å få etablert gode nok rutiner og orden for butikkdriften, som medførte unødvendige utgifter.

Utestående lønn er utbetalt gjennom lønnsgarantifondet. Varelageret på konkurstidspunktet besto av 11 bruktbiler, et betydelig delelager og diverse bilutstyr som forbruksmateriell, dekk og felger.

Flere biler ble flyttet

Om lag 12 biler ble flyttet fra firmaets lokaler og parkeringsområde like før konkursen. Boet vil komme tilbake til status på bilene i forbindelse med borevisors arbeid. Det ble raskt avklart at en god del nye og brukte biler skal være flyttet og overlevert tredjemenn.

Før jul ble det igjen drift i lokalene. Konkursboet har på vegne av og i samråd med panthaver Melhus Sparebank overdratt virksomheten i sin helhet til Bilmax Trøndelag AS for til sammen 3,8 millioner kroner. Dette skjedde etter at boet hadde tatt kontakt med flere interessenter og gjennomført en felles visning av virksomheten i slutten av november.

Bilmax Trøndelag AS har forpliktet seg til å bistå alle tidligere kunder med hensyn til reklamasjoner, reparasjoner og tvister. Tore Bjørnstad er daglig leder og styreleder også i det nye firmaet. Rune Vikvald som driver Melhus Bil er en av de nye eierne i Bilmax Trøndelag. Det er også Håkan Stengrundet.

Den videre bobehandling vil vurdere eventuelle straffbare forhold, eventuell konkurskarantene og eventuelle erstatningsbetingede handlinger.

Bostyrer regner med å avslutte arbeidet innen 1. juni.