Respons Analyse har på oppdrag fra Ikea kartlagt nordmenns vaner på soverommet og badet.

– Undersøkelsen er mest for kuriosa, forteller varehussjef Per Hangerhagen ved Ikea Leangen. Men tidspunktet er ikke helt tilfeldig.

Ikea slipper denne uken katalogen for 2015-sesongen. Temaet for i år er nettopp bad og soverom, to områder i boligen som nordmenn er opptatt av, skal vi tro Hangerhagen.

– Det er ikke tilfeldig hva som er tema, vi prøver jo å være så relevant som mulig ved å finne ut hva folk har behov for. Flere enn ett bad har blitt stadig vanligere i norske husstander, sier Hangerhagen.

Trøtte trøndere

I undersøkelsen kommer det blant annet frem at én av tre nordmenn bruker badet til såkalt alenetid, gjerne med smarttelefonen i hånda. Én av ti har oppgitt at de gjerne titter i skuffer og skap på andres baderom.

Én av ti trøndere oppgir at de er gretne om morgenen. Trøndere er derimot flinkere til å pusse tennene om kvelden: Åtte prosent oppgir at de dropper den sene tannpussen, noe som er tre prosent mindre enn landsgjennomsnittet.

– Det viser seg for eksempel at folk i Trøndelag trykker på slumreknappen mer enn andre steder, sier Per Hangerhagen i Ikea.

Nordmenn er ikke flinkest i klassen, men heller ikke de verste synderne når det gjelder å ta noen ekstra minutter på øret. Kun elleve prosent av oss trykker på slumreknappen mer enn én gang om morgenen.

I Sverige er det verre: Der slumrer nesten én av tre. Riktignok kompenserer vi i Norge ved å sove lengst av alle landene i undersøkelsen.

Trekker mot det landlige

Selv om Ikea nå har oversikt over sove- og baderomsvanene dine, vil ikke Hangerhagen si at informasjonen har en stor innvirkning på innholdet i varehusene. Men noen erfaringer har han gjort seg om trønderske bovaner.

– Trøndere er glade i det varme og det lune, og tiltrekkes av den landlige country-stilen. Dette er i kontrast til for eksempel Stavanger, som er strammere og mer minimalistisk. Selv om trønderne også har begynt å trekkes mot det minimalistiske, forteller Hangerhagen.

Populært varemerke

Ikea-katalogen er verdens største trykksak, utgis i 217 millioner eksemplarer og går hvert år ut til 230 nasjoner,. Bare på Ikea Leangen kommer 1,7 millioner besøkende innom hvert år. Hangerhagen er likevel usikker på om Ikea har definisjonsmakt innenfor sitt område.

– Vi setter en viss agenda for hva som er populært, men vi vil aldri prøve å definere hva som skal være viktig for kundene, det bestemmer de selv, sier han.