Da første generasjon Toyota RAV4 kom på markedet i 1994, var det den første såkalte SUV (Sport Utility Vehicle). Den startet med det en helt ny bilklasse. Salget skjøt for alvor fart da RAV4 II ble introdusert høsten 2000. Den har siden ligget på salgstoppen, og hele 13 000 eksemplarer rullet ut på våre veier før RAV4 III overtok stafettpinnen i 2006.Det er lett å forstå hvorfor. RAV4 er en av de mest lettkjørte biler man kan tenke seg. Man sitter høyt, har god oversikt og bilen har flere praktiske oppbevaringsrom og løsninger. Det gjør RAV4 til en utmerket bil for barnefamilier. Noen plassmester er den likevel ikke. Selv om baksetet kan reguleres i lengderetningen tilbyr RAV4 mindre plass for baksetepassasjerene enn flere av konkurrentene. Ved behov for mer bagasjeplass kan baksetet tas helt ut av bilen.

Redusert komfort

RAV4 ligger godt på veien, men kjøreopplevelsen lider litt under manglende komfort. Støynivået er høyt, og fjæringen hard. Flere av konkurrentene tilbyr høyere komfort. RAV4 er på vanlig Toyota-maner bra sammenskrudd. Testbilen var en 2002-modell, men føltes tross sine 109 000 kilometer like frisk som en nybil.RAV4 II ble levert med en 2,0/150 hk bensinmotor (også med automatgir), fra høsten 2002 også med en 2,0/116 hk dieselmotor. Begge disse er spreke, og passer RAV4s sporty uttrykk godt. Med permanent firehjulsdrift er fremkommeligheten utmerket. RAV4 ble også levert i en tohjulsdrevet utgave, som forståelig nok ikke solgte så godt i vinterlandet Norge. Denne utgaven hadde en 1,8/125 hk bensinmotor, og kunne også leveres med 2 dører. RAV4 ble også levert i en Sport-utgave, som kjennetegnes ved bredere skjermer, skinnseter, og fullt klimaanlegg som standard.

Fornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse, Autoindex, viser at Toyota-eierne er svært godt fornøyd med bilene sine. Også forhandlertilfredsheten er meget god. På veien trenger Toyota-bilene sjelden assistanse. Deleprisene er på gjennomsnittlig nivå, mens bruktverdien ligger over snittet. Toyota har et godt kvalitetsrykte. Det gjelder også RAV4. Det er ingen alvorlige gjengangerfeil du som potensiell kjøper må være på vakt for. Rustbeskyttelsen er imidlertid ikke den beste, slik at en ekstra understellsbehandling kan være en god investering. Clutchen er ikke dimensjonert for like røff bruk som bilen innbyr til, og kan gi seg raskere enn normalt. Toyota har i mange tilfeller byttet denne kostnadsfritt for kundene, og nye RAV4 har en sterkere clutch.

Ikke NCAP-testet

RAV4 II er ikke kollisjonstestet av Euro NCAP. ABS-bremser og 2 kollisjonsputer var standard. I forbindelse med oppgradering høsten 2003 ble 6 kollisjonsputer samt antispinn og antiskrens ESP også en del av standardutstyret. Brukte RAV4 II finner du fra i underkant av 200 000 kroner og oppover. Sport ligger fra 10-20 000 høyere i pris, mens 2-dørs ligger 20-30 000 lavere. Manuelt klimaanlegg er standard på alle utgaver som er solgt nye i Norge. Vær oppmerksom på at det er bruktimportert mange RAV4 til Norge, og at ikke alle disse har utstyr som setevarme og lyktespylere.

Populær: Toyota RAV4 II er en populær bruktbil som holder høy teknisk kvalitet. Foto: nn
Populær: Toyota RAV4 II er en populær bruktbil som holder høy teknisk kvalitet. Foto: jsb
Rommelig: Bagasjerommet er rommelig, men den sidehengslede bakluka krever mye plass. Foto: jsb
Regulerbart: Baksetet kan reguleres i lengderetningen, eller tas helt ut ved behov. Foto: jsb