Alfa Romeo har nemlig ikke noe godt rykte i Norge. Rust- og elektronikkproblemer kombinert med høyt verditap har gjort Alfa til en outsider på markedet, en bil for entusiasten. Med introduksjonen av modellen 156 i 1997 startet en ny æra. Rust er en saga blott, og kvaliteten betydelig forbedret. Rapporter fra Tyskland viser at Alfa 156 gjennomsnittlig bare har én prosent høyere verditap enn BMW 3-serie og Audi A4. Det er et svært godt skussmål, og statistikken viser at det først og fremst også er fra disse merkene 156 har kapret kunder.

I Norge er det ikke solgt så veldig mange nye 156, noe et lite utbygd forhandlernett må ta noe av skylden for. Det gjør at de lekre linjene fortsatt vekker en viss oppsikt på veien. For maken til gjennomdesignet bil skal du lete lenge etter. Her er ingen detaljer blitt til ved en tilfeldighet, men fordi designeren ville ha det akkurat slik.

Kjøreglede i fokus

Kjøregleden, Alfas varemerke, finner du under skallet: Styringen er presis, motoren liker litt turtall og Alfa-ingeniørene har nok lagt ned noen arbeidstimer for å få fram den litt snerrende lyden fra eksosanlegget. Likevel er bilen komfortabel, og gir et uventet velbygd inntrykk. Betegnelsen Twinspark (TS) bruker Alfa Romeo på det særegne tenningssystemet med to tennplugger og egne tennspoler til hver sylinder. Dette skal ifølge Alfa gi raskere og bedre forbrenning. NAFs rapporter tyder på at systemet også kan være en medvirkende årsak til at motorenes virkemåte ikke er så stabil som hos konkurrentene. 156 er heller ikke spesielt rommelig som familiebil. Ikke minst gjelder det stasjonsvognutgaven Sportwagon, som med bare 360 liters bagasjerom med baksetene oppe ikke er spesielt praktisk. En slik kjøper du ikke fordi du trenger mye plass.

Få alvorlige feil

Du må fortsatt regne med et vesentlig høyere verditap enn for andre merker. Du kan faktisk finne enkelte 156 med 1,6/120 hk motor for godt under 100 000 kroner (nypris ca. 250 000). Det gjør den til et godt bruktbilkjøp. De fleste vil nok likevel oppleve at motorene fra og med 1,8/144 hk passer bilen bedre.

NAFs noe beskjedne statistikk avslører at det er få alvorlige feil som går igjen på 156. De alvorligste gjengangerne er feil på Alfas særegne hjuloppheng (det hadde også testbilen), ujevn virkemåte motor, girkasse og setevarme. Ellers dreier det seg om mindre ting som bremsebelegg/skiver og ladetilstand/batteri. Alfa er ikke i nærheten av japansk kvalitet, men er nå så bra at det dårlige ryktet må kalles ufortjent.

Alfa 156 er ikke testet av Euro NCAP. ABS-bremser og to kollisjonsputer (med mulighet for å koble ut passasjerputen med bilens nøkkel) var standard fra starten, senere fire og etter siste oppgradering seks kollisjonsputer. Høsten 2005 avløses 156 av etterfølgeren 159.

Fine linjer. Særegent design preger Alfa 156. Kvalitetsnivået er også langt bedre enn før.

Feilkilde. Hjulopphenget er en særegen Alfa-konstruksjon, og også en av bilens problemområder.

Fiffig detalj. Ved å skjule de bakre dørhåndtakene i dørstolpen, ser 156 nesten ut som en todørs coupe.

Retro-design. Dashbordet er i klassisk Alfa-design, oversiktlig og lettbetjent.

Redusert effekt. Klimaanlegget i 156 greide ikke lenger å sende minusgrader ut av dysene.

Foto: Geir Bakke