Pukkverket på Ottersbo i Ørland kommune, som er en del av Veidekke-konsernet, er nemlig storforbruker av flere ting som nå får høyere pris som følge av Russlands invasjon av Ukraina.

– Det er oljeprodukter spesielt. Strøm har vært litt opp og ned, men det er ikke så ille for oss i Trøndelag. Men vi har 30 pukkverk i Veidekke og på Østlandet sliter de mer. I tillegg går stålprisene rett til værs. Vi er storforbruker av stål i slitegods til maskinene, sier anleggsleder Ketil Oksvold til Fosna-Folket.

– I tillegg er sprengstoff bebudet 30-40 prosent prisstigning på. Også er det alt det andre hvor vi kjøper fra byggevareforretninger med utstyr til ansatte og verktøy. Det er det også store prisøkninger på fremover fra 1. april, sier han.

Halverte dieselbruket

Bare på diesel har bedriften store ekstrautgifter.

– Vi forbruker cirka 2000 liter om dagen og det har gått opp med 8 kroner literen fra februar, så vi har 16.000 per dag i prisøkning. Det er betydelige summer. Med de priser som er nå, blir det snakk om 70-80.000 i uka og 300.000 i måneden.

Anleggsleder Ketil Oksvold. Foto: Jakob Ellingsen

Men det kunne vært enda verre. I 2020 tok nemlig pukkverket grep og elektrifiserte store deler av bedriften.

– Det er vi veldig glad for nå. Vi har halvert vårt dieselforbruk, men på kostnader er vi på akkurat samme nivå. Men vi er veldig glade for at vi gikk fra diesel til el i 2019/2020. Men vi er fortsatt en betydelig forbruker av energi. Det er energikrevende å knuse og varme stein til 120-130 grader for asfalt, men vi er heldige i Midt-Norge, hvor vi har lav strøm enn så lenge, sier Oksvold.

Klager til myndighetene

De økte innkjøpsprisene gjør naturlig nok noe med prisene pukkverket må ta for sine tjenester.

– Vi har varslet våre kunder om en prisøkning. Vi hadde normal prisregulering 1. januar og har sendt ut en ny om enda en prisregulering fra 1. april, sier Oksvold.

Men firmaet har ikke mulighet til å øke prisene på kontrakter som allerede er inngått. Det vil de nå tape penger på.

– Vi har klaget på dette til myndighetene, hvor de sier at vi tar det igjen i andre enden. Da må vi overføre kostnadsøkningen til våre kunder, entreprenører, fylke og stat. Der hvor kontrakter er levert blir ikke de ekstrem kostnadsøkninger tatt hensyn til, de gir oss ikke tilgang til å heve prisen på de faktorene som har mye økning. Det vi opplever er at de private bedriftene sitter igjen med økningen, sier Oksvold.

Kundene kan forsvinne

Men det er ikke bare pukkverket som sliter med høye priser. Det er også ille for entreprenørbransjen, som er en av pukkverkets største kunder.

– Det som bekymrer oss, er at våre kunder, entreprenørene, også sliter voldsomt. Vi er på tå hev i forhold til at våre kunder sliter økonomisk, det kan hende vi må gå inn og be om forskuddsbetaling for vi er redd for deres eksistens, sier Oksvold.

Deler av maskinparken hos Ottersbo pukkverk Foto: Jakob Ellingsen

Han håper regjeringen snart kommer på banen og hjelper bedrifter som sliter med store ekstrakostnader.

– Jeg håper myndighetene ser dette, og tar grep deretter. Det må komme ganske raskt, for mange blør sine egne sparepenger. Vi hadde en kunde som var innom, han fyller 480 liter på tanken til sin lastebil. Han betaler nærmere 10.000 for å fylle opp tanken annenhver dag. For å kjøre får han cirka 14.000 for to dager, og så går 10.000 til diesel. Da er det ikke mye igjen til bil og lønn for to dagers jobb, sier Ketil Oksvold.