Det var med Accent at Hyundai for alvor fikk fotfeste på det norske markedet. Faktisk ruller mer enn 13 000 av den lille koreaneren rundt på våre veier. Kjøpsargumentet var først og fremst en svært lav nybilpris kombinert med 3 års nybilgaranti, noe som gjorde Accent til en reelt alternativ til å kjøpe bruktbil. Imidlertid er verditapet høyt, og det er i dag mulig å finne brukte Accent med normal kjørelengde helt ned mot 30000 kroner hos forhandlere. På privatmarkedet sogar enda lavere. Driftskostnadene er også lave.Accent ble levert både som tre- og femdørs kombi, og som firedørs sedan. Noen stor bil er det uansett ikke snakk om. Motoralternativene var enkle, to bensinmotorer på henholdsvis 1,3 og 1,5 liter. Ingen av dem gjør Accent til noen kruttønne, men begge har vist seg å være solide. 1,5 literen kunne også leveres med automatgir. Statistikk fra Tyskland viser imidlertid at automatkassen ikke er spesielt holdbar. Styr unna grunnversjonen «Special». Den har verken servostyring, setevarme eller pusser på bakruta, og er følgelig svært tungsolgt. Vår testbil LS hadde «luksus» som setevarme og regulerbar intervallvisker, men fortsatt ikke sentrallås og klokke. Da må du opp på «toppnivå» GLS.

Misfornøyde eiere

NAFs kundeundersøkelse viser at Hyundai-eierne er svært lite fornøyd med bilene. Veistatistikken viser at Hyundai også trenger assistanse oftere enn gjennomsnittet. Derimot ser det ut til at forhandlerne følger opp kundene på en god måte, forhandlertilfredsheten er paradoksalt nok svært høy. Både delepriser og bruktverdi er ellers lavere enn snittet.NAFs statistikk viser ellers at Accent er beheftet med en del gjengangerfeil. Dette dreier seg i første rekke om bremser og bremsepumper, styring/tannstang, dører/låser/beslag og lakk.Rapporter fra Tyskland viser at vindusviskermotoren ikke tåler mye belastning (som f.eks snø på ruta) før den ryker. Oljelekkasjer fra girkasse og servostyring er også noe å være oppmerksom på. Det samme er rust.

Lite sikker

Sikkerhet er ikke Accents sterkeste kort. ABS-bremser ble først standard i 1998, og i Euro NCAP kollisjonstest fikk Accent bare to av fem mulige stjerner. Særlig er faren for brystskader stor, og passasjercellen er ustabil. På kontinentet fikk den derfor raskt kallenavnet Hyundai Accident ( «ulykke»). En ny generasjon Accent kom på markedet høsten 1999. Den er ikke testet av Euro NCAP, men er ventelig et godt hakk tryggere å kollidere med.

Enkel og grei: Lav pris som ny og høyt verditap gjør Hyundai Accent til et rimelig bruktbilkjøp.
Lite utslipp: Motorene er generelt solide, og vår 8 år gamle testbil hadde fortsatt lave avgassverdier.
Byttet: Accent har ofte feil på styring/tannstang. Styreledd og opphengskuler var byttet også på testbilen.
Rust: Flere steder, både i karosseri og vognbunn, har rusten begynt å få godt tak i Accent. Utbedring koster.
Minimalistisk: Ingen særegenheter bak rattet, her vil alle finne seg til rette.