foto
Brannmann Marit Johansen ved Trøndelag brann og redningstjeneste. Privat er hun over gjennomsnittet interesert i bil og motorsykkel. Foto: Morten Antonsen

Vi reiste sammen med brannkonstabel og firebarnsmoren Marit Johansen til 87th Geneva International Motor Show i Sveits.

Til daglig sitter Marit ved rattet på en 16 tonn tung brannbil i Trondheim. Og når Marit ikke kjører utrykning i trondheimsgatene, er det Chevrolet Suburban eller en Triumph motorsykkel som er kjøretøyet. Man kan trygt si at brannkonstabelen har god greie på bil. Men nå var det «småbilene» i Genève hun skulle se på.

Svensk norgesbil

En av bilene som hadde sin premiere i Genève forrige uke, var Volvo XC60.

- Dette er en helt ny bil. Rune Gutteberg Hansen, informasjonsdirektør hos Volvo car Norge, parerer øyeblikkelig spørsmålet om den nye XC60 bare er en facelift fra den forrige modellen.

- Bilen er bygd på den nye, skalerbare plattformen til Volvo. Ser du på bilen, har den tatt med seg veldig mye av DNA-et fra de andre 90-bilene våre, sier Gutteberg Hansen.

De nye frontlyktene på XC60 har fått navnet Thors hammer-lykter, og volvofolkene har faktisk registrert navnet som et eget varemerke. Når du ser på lysene foran på bilen, er det lett å være enig i navnevalget.

- Også noen av linjene på den aldrende storebroren XC90 går igjen på nybilen, mener Gutteberg Hansen.

Hybridløsning

foto
XC60 med T8-motor og hybrid blir trolig den mest populære Volvo-en i Norge i de nærmeste årene. Foto: Morten Antonsen

Når vil vi se den nye XC60 på veiene i Trøndelag?

- Bilen kommer til kundene i Norge etter sommeren, men alt før sommeren vil man kunne se bilen ved enkelte anledninger rundt om i landet.

Flere motoralternativer vil bli levert. Fra D4, som er en dieselmotor, til T8. T8 er plug in hybridvarianten til Volvo.

- Vi regner med at denne plug in hybridløsningen vil stå for 80 prosent av bestillingene på XC60. T8 med hybridløsningen starter på 690 000 kroner med Momentum utstyrsversjon.

- Mange som har handlet Volvo tidligere, har valgt utstyrsversjonen Summum. Hva vil folk velge?

Det er klart Summum blir dyrere. Momentum er godt utstyrt og vi venter å signere 2000 kontrakter på XC60 i løpet av 2017, sier Rune Gutteberg Hansen.

Den forrige XC60 kom for ni år siden og ble en suksess. Dette er en norgesbil som vi har veldig god tro på. Hansen forteller at bilen vil bli produsert i Göteborg.

Samtidig som Volvos informasjonsdirektør har fortalt om nybilen, har brannkonstabel Marit saumfart en av XC60-ene.

Skinnseter

- Fin inne i cupeen og etter noen minutter ved rattet synes jeg det var enkelt å holde styr på de forskjellige knappene, sier Marit Johansen.

Men lyst skinn inne i en slik bil? Nei, skal dette være en familiebil med unger i full aktivitet inn og ut av bilen, må setene være mørke, mener hun.

- Og pyntelistene på sidene av bilen, de bør være i krom.

- Se på denne bilen, hvor kjedelig den er når pyntelistene er lakkert i bilens farge. Denne her, sier hun og peker på nabobilen, har lister i krom og da kommer formen på bilen bedre frem.

Hydrogen

foto
Konseptbilen Hyundai FE vil komme i salg neste år. - Da vil hydrogenbilen kunne kjøre 800 kilometer på en tanking, forteller Morten Brusletto til Marit Johansen. Foto: Morten Antonsen

Hyundai har tidligere signalisert at de vil være i teten på miljøvennlige biler. De leverer i dag iX35 som hydrogenbil og på messen i Genève fikk publikum se konseptbilen FE. FE står for Future Electric, men fremtiden er ikke lenger unna enn ett år.

Når bilen settes i produksjon, vil den trolig være i en SUV-utgave. Morten Brusletto hos Hyundai vet ikke om det blir drift på alle fire hjul. Ifølge fabrikken skal EF utnytte hydrogenet bedre enn det som er tilfellet på dagens iX35-biler.

- Når hydrogenbilen kommer i produksjon, vil den kunne kjøre 800 kilometer på én fylling. Og husk, det tar bare noen få minutter å tanke opp en slik bil, sier Brusletto.

I dag selger dere iX35 som hydrogenbil til 499 000 kroner. Hva blir prisen når FE kommer i salg?

- Den blir nok noe dyrere. Dessverre har vi ingen føringer på hvordan prisen vil bli.

Hydrogen blir som høna og egget, ingen vil kjøpe en slik bil før hydrogenstasjonene er på plass.

- Hyop har fire stasjoner rundt Oslo, mens UnoX er på plass med sin første stasjon ved Sandvika. UnoX sier de skal bygge 20 stasjoner i Norge innen år 2020. Da kan man kjøre med hydrogendrevet bil mellom de store byene i Norge, forklarer Morten Brusletto.

Stasjonsvogn

Opel presenterte sin Ampera-E ved bilmessen i Paris i fjor høst og siden har Stein Pettersen hos Opel Norge vandret rundt med et skikkelig smil. Ampera-E, med størrelse som en Golf og med en kjørelengde på 520 kilometer, har det siste halvåret gitt Opel 3700 signerte kjøpekontrakter i Norge.

- De første bilene vil bli levert i mai – juni, så mange i Norge vil få nybilen sin til sommerferien.

Signerer du kontrakt på Ampera-E i dag, må du vente til 2018 før du får bilen.

Marit Johansen er i full gang med å teste komforten i Ampera-E.

- Det føles som om plassen er bedre i denne bilen enn i en Golf. Og jeg sitter godt i baksetet, i alle fall i ytterkant. Bratt i ryggen bak? Nei, jeg sitter gjerne litt bratt når jeg kjører, så for min del er disse setene greie. Men noen stor bil, det er ikke denne Opelen, sier hun.

Og nå smiler Stein Pettersen igjen. For Opel har ikke hvilt på sine laurbær det siste halvåret. I de gedigne utstillingshallene i Genève kunne Opel og Pettersen stolt vise frem tre nye modeller.

- Insignia Grand Sport er en helt ny bil, forteller Pettersen. Den kommer til Norge til sommeren, og da både som sedan og stasjonsvogn. Som sedan er startpris på 334 900 og da er det en fullt utstyrt bil. Vi leverer den med kun ett utstyrsnivå.

Stasjonsvognen har samme utstyr. Den er større enn forgjengeren, og har 130 liter mer bagasjeplass. Akselavstanden er 9,5 centimeter lenger.

Toppmodellen leveres som 2 liters turbo bensinmotor 260 hk med 8-trinns automatkasse og 4x4. Pris er da rundt 600 000 kroner, opplyser Stein Pettersen.

- Hva med hybrid?

- Ingen hybrid, i alle fall ikke ennå. Men man kan få den med dieselmotor.

En annen av Opels nyheter, Crossland X, er et samarbeid med franske PSA. Det er en crossover compact i B-segmentet, forklarer Pettersen. Bilen vil bli produsert ved Opels fabrikk i Zaragoza i Spania.

Hippie-bilen I.D. Buzz

foto
Wops! Et lett trykk på VW-merket og dermed forsvant rattet inn i dashbordet. Foto: Morten Antonsen

Da vi fant VWs stand, gikk tankene straks til 70-tallet med hippier som kjørte rundt i fargeglade VW-busser. Men nå var hippiene borte, bensintanken var borte og rattet var borte.

Nye VW buss er selvkjørende og I.D. står for Intelligent Driving, forklarer en ung representant for den tyske fabrikken. Bilen er en konseptbil og det er langt fra klart om VW vil produsere en slik bil. Den unge, høflige tyskeren forteller at innen 2025 vil det være slike elektriske, selvkjørende biler på veiene.

Blir du lei av å kjøre I.D. Buzz, kan du trykke på VW-merket midt i rattet, som så glir elegant inn i dashbordet på bilen. Mens bilen fortsetter å kjøre, kan sjåføren snu setet og heller konsentrere seg om passasjerene i baksetet.

En ny og spennende bil som du kan bestille i dag, er VW Arteon. Denne femdørs modellen omtales som en gran turismo, og kan plasseres over dagens Passat i VW-familien. Har du savnet Phaeton og CC, kan dette være bilen du ser etter.

Muskelbiler

foto
Denne muskelbilen kan du få med en 6,2 liters V8-motor som yter 707 hestekrefter. Foto: Morten Antonsen

- Se den Dodgen da! Marit Johansen bråstopper og peker på en Dodge Challenger SRT Hellcat.

Muskelbilen gjør tydeligvis inntrykk på brannkonstabelen og teksten ved bilen gjør det hele mer forståelig. «The fastest and most powerful muscle car ever».

- Denne er råtøff, rett og slett tøff! Marit er ikke i tvil.

- En annen stil enn de andre bilene på utstillingen. Artige instrument og god sittekomfort, i alle fall i forsetene. Men noen familiebil, nei, det er det ikke.

Ved en blå Ford Mustang GT 5.0 og en Chevrolet Corvette tar Marit seg på nytt god tid. Kanskje ikke så rart, for interessen for slike biler har hun hatt de siste 25 årene.

- Det har blitt utallige biltreff, både i Norge og i utlandet. Det hjelper også at ektemann Torbjørn jobber med oppretting på et bilverksted.

Opptaksprøvene

- Var det interessen for bil som trakk deg til brannvesenet også?

- Nei, egentlig ikke. Jeg kommer fra Malvik, men vi har i mange år bodd utenfor Ålesund, forteller Marit. I 16 år hadde jeg jobbet ved et landbasert oppdrettsanlegg. Da vi ville flytte nærmere Trondheim, fikk jeg se en stillingsannonse for Trøndelag brann og redningstjeneste. Jeg søkte og ble med på opptakene. Én etter én røk de andre ut av de knallharde testene, men jeg med mine 38 år hang med. I ettertid ser jeg at det var alle årene med lemping av 20–30 kilos fôrsekker og håving av laks som hadde gitt meg styrke til å bestå testene.

Stadig kobling av ulike rør og slanger på fiskeoppdrettet, var heller ikke så dumt å ha med seg.

Marit Johansen forteller at kravene ved opptak, er de samme for menn som for kvinner.

- I en brann hjelper det ikke hvilket kjønn du er, du må kunne gjøre jobben like godt som alle andre.

Bred og feit front på Velar

Ble du ikke helt fortrolig med designet på Range Rover Evoque, kan den helt nye Velar være noe for deg. Den 2259 kilo tunge bilen plasserer seg elegant mellom Range Rover Sport og nevnte Evoque.

- Man merker at denne bilen er høy, sier Marit Johansen idet hun kommer ut av bilen. Du setter deg rett inn, ikke opp eller ned.

Marit legger til at hun finner bilen gjennomført med gode skinnseter. Men mellomakslingen stjeler en del benplass for den som sitter i baksetet.

- Og fronten på Velar, bred og feit, passer godt på denne bilen.

Fant ikke drømmebilen

- Fant du drømmebilen?

- Egentlig ikke. Men det var mange spennende biler, spesielt muskelbilene og de store SUV-ene. Konseptbilen Q8 fra Audi så fin ut, men den blir kanskje for dyr når den kommer i butikkene.

- Familiens nummer to-bil får holde noen år til, avslutter Marit Johansen. Det er en 15 år gammel Chevrolet Suburban. Glimrende å ha når vi drar med campingvognen på biltreff om sommeren. Alle seks i familien, pluss hundene og undulaten, har nok med plass.