Kommer du kjørende i en Ariel Atom, vil alle snu seg etter deg. Kjører du en Zimmer eller Clenet, limer enda flere blikket fast på deg og bilen din. Uansett kjører du noe av det mest særegne i bilverdenen. Dette er ikke biler for den allmene hop. Men for deg.Først Atom. Ariel Motor Co. er jo et eldgammelt britisk motorsykkelmerke, som har slumret i et kvart hundreår. Nå er navnet brukt til en konstruksjon som trygt kan kalles enestående. Her er en mix av nytenking og tradisjonell teknologi. Atom ble lansert for et par år siden. Det er mye motorsykkel-tenking bak bilen. Karosseriet mangler helt. Fører og passasjer sitter inne i et superlett rammeverk, og hele bilen er bare 3,2 meter lang.I dag bruker Ariel en toliters Honda i-VTEC-motor i Atom. 220 HK på 450 kg gir avsindige ytelser. Tre sekunder fra null til hundre kan nesten ingen andre biler kopiere. Da BBC{rsquo}s Top Gear testet Atom, oppnådde den resultater som bare såvidt er overgått av Ferrari Enzo, som koster tretten ganger mer. Superbiler som Porsche Carrera, Ford GT og Koeningsegg blir frakjørt av den forvokste gokarten.

Fort opp, fort ned

Sunday Times omtalte Atom slik: «Verdens raskeste bil noensinne». Og da Autocar testet biler fra null til 160 km/t og til null igjen, vant en 300-hesters Atom lett med 10,88 sekunder foran Caterham og Westfield (artige biler det også, utviklet fra Colin Chapmans Lotus Seven i femtiårene), Ford GT, Noble og TVR. Superbiler som Dodge Viper, Aston Martin, Porsche Carrera var trege i sammenligning.Ariel Atom er fullstendig blottet for utstyr man er vant til å finne i en bil. Men den er godkjent for gatebruk i Storbritannia, og dermed også i Norge. En helt ny 220-hesters Atom vil koste rundt 700 000 kroner før norske skilt kan skrus på. Prisen reduseres til 630 000 om 160 HK er nok, og under 300 000 kroner om man får tak i en to år gammel bil med 1,8 liters motor og 120 HK. Det er fortsatt veldig, veldig mye motor i en så lett bil.Nordisk forhandler for Atom er Driving Event AB, som i Sverige selger 220-hesteren for 391 000 kroner - med el-uttak for elektrisk oppvarmede klær.

Forvokst gokart, men med hondamotor har lille Ariel Atom utrolige fartsegenskaper.
Favorittbilen til Elvis Presley var hans nostalgiske Stutz Bearcat. Her får han nøklene.
Oppsiktsvekkende er Clenet så avgjort. Bilen har rimelig moderne amerikansk teknikk, men et utseende som henter inspirasjon fra slutten av tyveårene.
Ikke så gammel likevel. Studebaker lanserte Avanti like før bilkonsernet gikk overende for over 40 år siden, men modellen produseres den dag i dag.
Vakker bil mener mange om Zimmer, andre vil nok mene at harryfaktoren er skyhøy på denne neoklassikeren.