Mentor er en med erfaring, som gir råd til dem som er nye i bransjen.

– De hadde jo konseptet, engasjementet og lokalene. Men de manglet den økonomiske styringen, sier Steinar Hyll, mentor til Persilleriets styreleder Cathrine Dillner Hagen og daglig leder Stian Anderssen.

Hyll kan mye om restaurantdrift, med sin tidligere arbeidsplass Norrein-gruppen hadde han ansvar for drift av Egonrestaurantene. I dag er han medeier og daglig leder i NITU Management, som har restaurantene San Sebastian tapas og vinbar, Noora café og Tregården restaurant og selskapslokaler, samt at han driver med rådgivning og konseptutvikling.

Hyll meldte seg som mentor for Connect, en organisasjon som tilbyr gründere og vekstbedrifter kobling med kompetente mennesker fra næringslivet. Innovasjon Norge betaler for ordningen.

Brannslukking

– Steinar har vært en reddende engel. Vi var på konkursens rand, men så kom Steinar og bygde opp kompetansen vår. Fylte alle de hullene vi hadde, vi kunne mye om mat, men mindre om å drive forretning, sier Dillner Hagen.

Persilleriet åpnet som en lunsjbar på Kalvskinnet i 2005. Etter hvert begynte de også å holde matkurs, og i 2011 åpnet de sitt andre grønnsaksspiseri, på St. Olavs Hospital. Det var i fjor på denne tiden at Dillner Hagen tok kontakt med Hyll.

– Vi behøvde i utgangspunktet noen som kunne gi oss et lite dytt videre, og vi hadde fått tips om at Steinar kunne være den rette mannen for oss. Vi merket raskt at det var god match. Samtidig oppdaget vi at det sto langt verre til med driften enn vi trodde, så Steinar fikk litt av en jobb, og en mer krevende oppgave enn han nok hadde sett for seg, medgir Dillner Hagen.

Det er tid for en kopp økologisk kaffe på Persilleriet på sykehuset. Det er ikke første gang mentor og lederne av vegetarspisestedet setter seg ned sammen.

– Jeg kom til det første møtet med en fremdriftsplan, ut fra det jeg trodde de behøvde. Men så oppdaget jeg at her brant det. Det var tre mulige løsninger: Konkurs, emisjon eller lån, sier Hyll.

I fellesskap fant de en løsning, og i starten møttes de hver uke, så annenhver. De satt alltid sammen i tre-fire timer. Avtalen de fikk ble dekket av Innovasjon Norge og den varte i seks måneder. Men nå har de laget seg en ny avtale, hvor Persilleriet kan ta kontakt med Hyll ved behov og honorere ham selv.

Må ha kontroll

– Av Steinar har jeg lært kontrollsystemer, jeg har lært å ha kontroll på timer og varer. Det er her det forsvinner mest penger ut, sier daglig leder Anderssen. Hyll nikker, glad for å kunne lære bort.

– Jeg har selv vært gjennom både suksesser og fiaskoer, og også en konkurs. Jeg deler gjerne erfaringene med begge deler. Alle som starter opp en bedrift må gjøre sin egne feil, men de kan godt gjøre litt mindre feil enn de ville gjort uten hjelp utenfra. For meg er det en artig utfordring å være mentor, jeg liker å se at andre kan lære av min kunnskap og dessuten gir det meg mye tilbake også sier Hyll.

– Men det må ta mye tid, du er jo en travel mann selv også?

– Ja, men klokken min har 30 timer, smiler Hyll. Dillner Hagen mener han må ha rett.

–Steinar har alltid tid, uansett. Og med hans råd er Persilleriet nå på rett kurs. Omsetningen har økt på begge kafeene i forhold til i fjor, og det hadde vi ikke klart alene, sier styrelederen og medeieren.

– Så nå er det bare å utvide videre, smiler Hyll offensivt.