– Dette kom brått på. Jeg må innrømme at jeg fikk litt vondt i magen da vi ble innkalt til møte i går ettermiddag.

Det sier verksmester Håvard Kletthammer ved Nord-Auto Oppdal til OPP torsdag formiddag etter at de ansatte ble varslet om konkursen på allmøtet onsdag.

Sammen med kollegene konstaterer han at de tidligere eierne ikke har funnet det verdt å gå inn med mer kapital og styrke selskapet, som torsdag gikk til tingretten og begjærte oppbud.

Konkursen hos bilforhandleren, som også driver verksted, rammer 17 ansatte, deriblant to lærlinger.

Bilforhandleren ble etablert i Oppdal i 1977 under navnet Prøven Bil, men har de senere år vært gjennom flere eierskifter. Først da Bertel O. Steen tok over i 2017, før midt-norske eiere kjøpte selskapet tilbake i 2020.

Ordknapp styreleder

Nord-Autos hovedeier er Bjørgan & Linden Holding As, som eier 52 prosent av aksjene.

Selskapet eier en rekke selskaper under Nord Auto-navnet, i tillegg til selskapet i Oppdal.

De andre eierne i Nord-Autoa Oppdal er fordelt med 12 prosent på Foinvest (tidligere Prøven Bil-eier Knut Fordal), Leinløkken AS (broren Sverre Fordal), Stig Flatmo og Trygve Lauritzen.

Hovedeiere i Bjørgan & Linden Holding er Andrees van der Linden og Øyvind Bjørgan. Det er sistnevnte som er styreleder i Nord-Auto Oppdal AS. Han er ordknapp om årsaken til at selskapet nå har begjært oppbud.

– Hva er grunnen til at dere har slått selskapet i Oppdal konkurs?

– Det er mange sammenhengende årsaker, men jeg ønsker ikke å gå inn på noen detaljer.

– Når så du som styreleder at dette ikke var noe å bygge videre på?

– Vi begynte å se det utover høsten.

I et intervju med OPP tidligere i vinter innrømmet han at oppstartsåret var utfordrende. Blant annet jaktet selskapet ny daglig leder etter at Stig Flatmo, som også var medeier, sluttet.

– Noe dere kunne gjort annerledes?

– Ikke som jeg umiddelbart har lyst til å gå inn på her og nå.

– Dere kom hit fordi dere var optimister?

– Ja, det er absolutt et marked der, men jeg tror nok Oppdal kanskje ligger litt etter på elbilsalg.

– Har dere vært for defensive med markedsføringen?

– Som jeg sier er det flere faktorer som gjør at vi ikke klarte å drive butikken i Oppdal. Og det er veldig synd for de ansatte. Vi sa det under møtet med dem i går at vi vil støtte dem som best vi kan i situasjonen.

– Hva tenker du om at de ansatte ønsker å drive virksomheten videre på egen hånd?

– Vi er selvsagt opptatt av at medarbeiderne på Oppdal skal få seg ny jobb. Om de vil overta boet har ikke vi noen mening om annet enn at vi ønsker dem lykke til.

Ikke pessimistiske

Håvard Kletthammer har arbeidet i bedriften siden 1994, og medgir at han synes det som skjer er trist, men han skynder seg å tilføye at de ansatte ikke har mistet motet.

Det har heller ikke Kletthammers kollega, Odd Arild Øiamo, deleansvarlig i bedriften.

På spørsmål om hvor raskt de tror en løsning vil kunne være på plass slik at de ansatte kan videreføre virksomheten, sier han:

– Vi må ha et møte med bostyrer, og ta det som utgangspunkt for hvordan og hva vi skal gjøre videre.

Bilmekaniker Kåre Stensrud mener arbeidsplassen hans har livets rett og vil defor være med å bidra til fortsatt drift. Foto: Morgan Frelsøy

– Heldigvis har vi begynt å få litt erfaring med eierskifter, og tror vi skal klare dette, skyter Kletthammer inn, og tilføyer:

– Vi er optimistiske og håper kundene vil bli med oss videre.

Gir oss ikke med dette

Medarbeiderne i den konkursrammede bedriften har ikke rukket å tenke gjennom ennå hvilke nybilmerker de ønsker å være forhandler for i fortsettelsen.

– Men Oppdal er ei Peugeot-bygd, og det håper vi å kunne være også i fortsettelsen, sier Kletthammer, mens Øiamo legger til at de også håper å kunne selge biler av merket Kia, som sammen med Peugeot har et bredt utvalg av elbiler.

Ingen av medarbeiderne OPP snakker med har opplevd å få en søvnløs natt etter beskjeden fra styrelederen i selskapet onsdag ettermiddag om at selskapet er konkurs.

– Jeg var litt spent da jeg la meg i går kveld, men heldigvis gikk det bra, sier verksmesteren.

– Noe dere ønsker og mener kunne vært gjort annerledes fra arbeidsgivers side?

– Det blir etterpåklokskap, sier Kletthammer og trekker en parallell til fotballen der alle vet hva som er blitt gjort feil i etterkant.

OPP blir med verksmesteren inn på verkstedet der flere bilmekanikere holder på for fullt.

En av dem er Kåre Stensrud, som har arbeidet her siden 1993.

Han er i likhet med Kletthammer innstilt på å bli med å drive virksomheten videre sammen med arbeidskameratene.

– Vi er flere med hår på brøstet her, så vi gir oss ikke med dette!

Bostyrer i møte med ansatte

Advokat Knut Dypvik er oppnevnt som bostyrer.

Om selskapets videre drift, sier han:

– Vi er kjent med at det er flere aktører som har vært inne i en tidligere fase før oppbudet med spørsmålet om å overta for videre drift. Er også kjent med de ansatte ønsker det.

Dypvik tilføyer at det nå først handler om å få kontroll på verdiene og ikke minst i ivareta de ansatte i tråd med rettighetene de har i forhold til konkursen.

– Vi sender to medarbeidere til Oppdal fredag for å få en samtale med de ansatte slik at de blir ivaretatt. Det er dessuten berammet møte med både bank og styrelederen.

– Når regner du med å ha skaffet en oversikt med tanke på hvordan ting skal løses i forbindelse med konkursen?

– Jeg regner med at vi begynner å få en oversikt rett over helga.