Mercedes-Benz E-klasse med kodenavnet W210 kom på markedet i august 1995. Som sin forgjenger ble den straks populær både blant direktører og drosjeeiere. Ikke minst har stasjonsvognutgaven vært etterspurt.

NAFs kundeundersøkelse viser at Mercedes-eierne er meget godt fornøyde med sine biler. Det finnes imidlertid mange unntak fra dette blant E-klasse-eiere. For det gikk ikke lang tid før de første rapportene om rustproblemer kom. Dørene er særlig utsatt, og fabrikken har innført en utvidet garanti som dekker alle rustskader på biler som er inntil åtte år gamle. Importøren vil ikke ut med hvor mange dører som er byttet i Norge, men i Sverige dreier det seg om mer enn 14 000 biler. Testbilen hadde nettopp vært inne hos merkeforhandler for rustsveising, og antirustmiddel formelig tøt ut av dørene.

Det hører med til historien at Mercedes-kundene i NAFs undersøkelse er lite fornøyde med forhandlernes service. Det hjelper heller ikke at service- og deleprisene er mye høyere enn gjennomsnittet. På den annen side er Mercedes-teknikken kjent for å være solid. Høy kjørelengde tåles godt, og det er ikke uten grunn at E-klassen alltid har vært en populær drosjebil. «Kassaskap-følelsen» var påtagelig selv i vårt testeksemplar med nesten 250 000 kilometer bak seg. Bruktbilprisene er jevnt over høye, men det går å finne tidlige eksemplarer av W210 med høy kjørelengde ned mot 150 000 kroner. Svært mange biler er bruktimportert til Norge.

Luksus og komfort

Bak rattet i en E-klasse er det komfort for alle pengene. Til å være en 1996-modell er testbilen overraskende oppdatert på utstyrsfronten. Både Xenon-lys, klimaanlegg med avkjølt oppbevaringsrom, integrerte barneseter og 4 kollisjonsputer er på plass, utstyr som først de siste årene har blitt tilgjengelig i mange andre biler. E-klasse ble levert i tre utstyrsvarianter; Classic, Elegance og Avantgarde. Elegance er den luksuriøse, mens Avantgarde skal være sportslig. Testbilen var er en E230 Avantgarde. Til tross for at den er senket, skal ha et strammere understell og mer sportslig trim, finnes det ikke spor av sportslighet i kjørefølelsen. Du kan derfor gjerne spare deg pristillegget på omlag 10 000 kroner.

Mercedes har et sikkerhetsrykte å ivareta, og E-klassen skuffer ikke. Den fikk 4 stjerner i EuroNCAP kollisjonstest i 1998. Også på veien er den i følge NAF en sikker bil, med mindre nødstopp og problemer enn gjennomsnittet.