Citroën er modig design og spesielle tekniske løsninger. Merket har sine trofaste tilhengere, men det er ikke til å komme fra at bilene også har hatt flere feil enn gjennomsnittet. Med kompaktbilen Xsara ville franskmennene i 1997 vise at de kunne lage en solid Golf-utfordrer. Og det klarte de. Imidlertid innebar det også et farvel til alle særegenheter. Det er nesten så man blir litt skuffet når man setter seg bak rattet, for her er det så enkelt og ukomplisert som i hvilken som helst japaner eller tysker. Den oppskriften har likevel om lag 3800 nordmenn falt for. Xsara ble levert som tredørs coupe, femdørs kombi, og som stasjonsvogn. Sistnevnte var overlegent mest solgt.Mest solgt var de to bensinmotorene på 1,4/75 hk og 1,6/90 - senere 110 hk. 1,4-literen vil nok oppleves som i minste laget for mange. Noen diesel-Xsara finner du også. På veien er Xsara i god Citroën-tradisjon både stillegående og komfortabel. Den gir også et overraskende kompakt og velbygd inntrykk.

Misfornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse viser at Citroën-eiere jevnt over er lite fornøyd med bilene sine. De er derimot forholdsvis godt fornøyd med forhandlerne. Både delepriser og bruktverdi er ellers lavere enn gjennomsnittet. Veihjelpsstatistikken viser at Citroën har gjennomsnittlig med nødstopp.Vi vil tro at Xsara-eiere er mer fornøyd enn mange andre Citroën-eiere, for Xsara er ikke beheftet med noen alvorlige gjengangerfeil. Dette bekreftes både av NAF og i rapporter fra tyske TÜV (tilsvarende NAF).Det betyr ikke at Xsara er en feilfri bil, men at feilene stort sett er av mindre alvorlig karakter. Det dreier seg hovedsakelig om småfeil på bremser og lys. Testbilen hadde ingen av disse feilene. Motor og drivverk er generelt solide saker. TÜV har ellers registrert en del overopphetede Xsara på grunn av defekt termobryter, samt noen problemer med ladestrømkrets og startsperre. Og du bør ikke stole på tankmåleren. Mange Xsara-eiere har opplevd å kjøre tom tanken. Også testbilens tankinnhold varierte stort. Utover det er det lite du trenger å være oppmerksom på. Rust er for eksempel ikke noe problem lenger.

Gjennomsnittlig sikker

Xsara ble testet av Euro NCAP i 1998, og fikk da tre stjerner. Det var et normalt godt resultat den gang, mens de beste bilene i klassen da oppnådde fire stjerner. To, senere fire kollisjonsputer var standard.Xsara fikk en teknisk og designmessig oppgradering høsten 2000. I 2004 ble Xsara erstattet av C4, igjen en Citroën med djerv design og nyskapende løsninger. «Evig eies kun et dårlig rykte», heter det i ordtaket. Når det gjelder Citroën Xsara, kan det være til bruktbilkjøperens fordel. Bra kvalitet og lave bruktbilpriser gjør Xsara til et svært interessant alternativ. Brukte Xsara finner du fra om lag 50 000 kroner og oppover.

Solid og uspennende: Ingen sære løsninger i Citroën Xsara. Den er derimot en solid og relativt feilfri bruktbil.
Ikke rust: Citroën har fått bukt med rustproblemene. Testbilens understell bekreftet dette.
Skittent: Å ha reservehjulet hengende under bilen er en lite delikat løsning når du står der i regnværet med punktert dekk
Bom fast: Den lasteavhengige reduksjonsventilen skal justere bremseffekten bak etter lastemengde. Den satt bom fast på testbilen.
Helt vanlig: Dashbordet i Xsara er kjemisk fritt for artige knapper og rare duppeditter. Her finner alle seg til rette.
Sjekk bremsene: Feil på bremsene er en av få feil som går igjen på Citroën Xsara. Testbilen var i orden.