Rederiet hadde inntekter på 117,4 millioner kroner i årets første tre måneder, noe som er en nedgang fra 195,6 millioner i samme periode i fjor.

Boa Offshore har en flåte med lektere, taubåter og offshoreskip, og den lave aktiviteten i oljebransjen har særlig gått ut over de sistnevnte. Administrerende direktør Helge Kvalvik skriver i rapporten at selv om den økte oljeprisen har ført til lysere utsikter for rederiet, så er situasjonen fortsatt utfordrende på kort sikt.

Han skriver at etterspørselen tar seg opp fra et svært lav nivå, og at det er en betydelig overkapasitet av skip i mange offshoresegmenter.

Rederiet har to skip i spotmarkedet i Nordsjøen, der dagratene fortsatt er på et lavt nivå tross økt aktivitet i oljebransjen. De to store konstruksjonsskipene, «Boa Sub C» og «Boa Deep C», jobber begge på kontrakter. Førstnevnte er leid inn i forbindelse med vedlikehold av vindturbiner i Nordsjøen, mens «Boa Deep C» nå ligger utenfor kysten av Nigeria.

Vind: Konstruksjonsskipet «Boa Sub C» begynte i april arbeidet på en fem måneder lang kontrakt knyttet til vedlikehold av vindturbiner til havs. Foto: Boa Offshore

Boa Offshore varslet i november 2016 at de var i en alvorlig finansiell situasjon, og etter måneder med forhandlinger kom rederiet i fjor sommer frem til enighet med kreditorene om en gjeldsplan.

Planen innebar at Bjørnevik beholdt eierskapet til Boa Offshore, men at han måtte selge unna skip og andre eiendeler. Samtidig lempet kreditorene på sine betingelser overfor rederiet.