Foto: Adresseavisen

DNB står vesentlig svakere i Trondheim enn i de andre storbyene i Norge. Det vil konsernsjef Rune Bjerke ha en slutt på.

–Trøndelag er et veldig viktig område for oss. Det er et attraktivt område å flytte til, store kunnskapsmiljøer som er viktige for Norge og mange studenter som skal etablere seg i boligmarkedet om kort tid, sier han til Adresseavisen.

En av fire har DnB som hovedbank

For tre år siden utbasunerte DNBs regionbanksjef Torgeir Skirstad at han skulle bli størst i Trondheim og omegn. Nå er han et par skritt nærmere målet, ifølge en undersøkelse Norfakta har gjort på oppdrag fra markedsavdelingen i Adresseavisen.

25 prosent av de spurte i Trondheim og fem randkommuner oppgir at DNB er deres hovedbankforbindelse. Det er nær dobbelt så mange som i 2011.

– Vi er i rute til å nå målet om å være størst i 2018, sier regionbanksjef Skirstad.

Feilmarginen i slike undersøkelser er betydelig, men sammenholdt med andre tall gir det en indikasjon på styrkeforholdet mellom bankene. Andelen med SMN som hovedbankforbindelse har vært omtrent konstant på 26-27 prosent de siste årene, ifølge undersøkelsen (se grafikk).

DnB-veksten har tilsynelatende gått på bekostning av Danske Bank. Bare én av ti oppgir at de har Danske Bank som hovedbankforbindelse. I 2005 var andelen dobbelt så høy.

Fnyste av DnB-utspill

– Jeg tror vi må erkjenne at det skal noe til å vippe SMN ned fra pallen. Da skal man stå tidlig opp, altså.

Slik reagerte SMN-sjef Finn Haugan da Skirstad i 2011 gikk ut med ambisjonen om å bli størst. Konserndirektør for privatmarked i SMN, Svein Tore Samdal, mener DNB fortsatt er langt unna.

– Det bankene er mest opptatt av, er å få tak i lånekundene. Reelle tall for utlånt kapital innen privatmarkedet viser at vi har en langt større vekst enn DNB de siste årene, sier han.

– DNB har med jevne mellomrom hatt noen stunts i mediene der de sier at «nå, nå skal vi virkelig ta posisjonen som den største». Det har gitt oss inspirasjon og motivasjon til å satse litt ekstra, framholder Samdal.

SMNs interne tall viser at banken står for 30 prosent av utlånene til husholdninger i Trondheim og omegn. DNB oppgir en markedsandel på knapt 20 prosent. Denne skal opp i 30 prosent i 2018, ifølge Skirstad. Den milepælen kommer han til å nå, blant annet fordi DNB står sterkt hos de unge, hevder han.

– Det er opplagt at vi tar markedsandeler, sier regionbanksjef Torgeir Skirstad.

Krangel om markedsandeler er en gjenganger blant banksjefer over hele landet.

Epler og pærer

Sammenlikninger av epler og pærer florerer, offisiell statistikk finnes ikke. Skirstad i DNB mener spørsmålet om hvilken hovedbankforbindelse folk har, gir den beste indikasjonen på styrkeforholdet mellom bankene.

Det mener ikke Samdal i SMN.

– Noe av det som gjør det vanskelig å måle markedsandeler, er at en stor del av kundemassen har et forhold til flere banker. Dermed kan man bli registrert som «vår» kunde både her og der. Den mentale oppfatningen av hva som er din hovedbank er én ting. Markedsandeler på for eksempel utlån er noe helt annet, sier han.

Skirstad mener utlån alene sier lite.

– Nesten halvparten av inntjeningen i privatmarkedet kommer fra andre ting enn lån. En bank brukes til veldig mye mer.

Danske Bank skjerper appetitten på boliglån

Danske Bank er i gang med en offensiv for å vinne tilbake markedsandeler i Midt-Norge.

– Vi er ikke redde for å si at vi ikke har tatt vår andel av låneveksten, men det har vi tenkt å gjøre noe med, sier Steinar Nielsen, nestsjef for personmarkedet i Danske Bank.

Nielsen var tidligere regionbanksjef for personmarked i Midt-Norge.

Danske, som ikke rapporterer markedsandeler på samme måte som DNB og SMN, har sjekket antallet låne-, innskudds- og dagligbankkunder i trondheimsområdet i 2004 og 2014.

– Tallene våre viser at vi har en reduksjon i antall lånekunder i Danske Bank på cirka ti prosent i dette markedsområdet. Når det gjelder lånevolumet, er det omtrent stabilt, sier Steinar Nielsen.

Ny strategi etter finanskrisen

Hovedforklaringen er at utlånene i Danske vokste sterkt i årene frem mot finanskrisen i 2008, framholder Nielsen.

–Da utviklet vi en strategi for innskudds- og plasseringsprodukter, og vi jobbet mer med den siden av balansen. Det gikk på bekostning av appetitten vår på boliglån, sier han.

Undersøkelsen fra Norfakta indikerer at andelen boliglån med Danske som hovedbank er halvert.

Det er en framstilling banken ikke kjenner seg igjen i.

Antallet spare- og pensjonskunder vokste kraftig i 2012-13, ifølge Nielsen. Nå ser han en jevn strøm også av nye lånekunder, særlig i de yngste årsklassene.

– Vår konsernsjef Thomas Borgen kjenner godt til Trøndelag og Midt-Norge, og han har vært veldig tydelig på at vi skal ut å vokse igjen på boliglån, avslutter nestsjef for personmarkedet i Danske Bank, Steinar Nielsen.