Kanskje venter Volvo til neste år med å slå på stortromma. Det var om formiddagen 14. april 1927 at den første seriebygde Volvo-bilen ble trillet ut av produksjonslokalene. Men den første av ti prøvebiler var halvferdig allerede et år tidligere, altså omtrent på senvinteren for 80 år siden. I juni 1926 var den kjøreklar.

Salgsmannen Assar Gabrielsson og teknikeren Gustaf Larson hadde jobbet sammen i Svenska Kullagerfabriken (SKF) før 1920. Etter at de i 1924 ble enige om å satse på personbilproduksjon, noe både Scania-Vabis og Thulin sluttet med året i forveien slik at det ikke lenger ble laget personbiler i Sverige, var det derfor naturlig for dem å gå til de høye herrer i SKF for å få finansiell støtte.

Overbeviste

Lenge ble bilen internt kalt «GL» eller «Larson». Gustaf Larson hadde god bakgrunn som bilmann. I 1911 var han lærling hos nordmannen Peter Poppe i London, som var partner i firmaet White & Poppe. De laget blant annet motorer for Morris. Etter endt utdannelse jobbet Larson som ingeniør noen år hos SKF. Og det var et eller annet lyst hode i SKF som i 1927 husket navnet på et hensovnet datterselskap da de diskuterte hva den nye svenske bilen skulle hete.

- Volvo passer jo like godt på en bil som et kulelager? mente mannen. Uten hans forslag kunne bilmerket like gjerne blitt hetende Larson.

Enkelt og genialt

Det var derfra at navnet ble hentet noen år senere. Dermed var selve bilproduktet og navnet klart. Men hva med logo?

Kunstner tegnet

Det forkrommete jernmerket ble av praktiske årsaker festet i grillen med et diagonalt bånd. Etterhvert ble dette skråbåndet selve Volvo-symbolet som vi ser i fronten på bilene den dag i dag.

Personbildelen av Volvo tilhører nå Ford Motor Co., men varemerkenavnet kan fortsatt brukes også for Volvo-produkt som lastebiler og annet. Dette er ordnet ved at Ford og rest-Volvo sammen eier Volvo Trademark Holding AS, som bestemmer hvordan navnet kan brukes.

Ruller og ruller

Akkurat slik navnet sier.

Prøvebilen: Dette er prøvebilen som Gabrielsson og Larson laget for 80 år siden, året før den første egentlige Volvo-bilen.

Foto: Vestmo dy
Foto: Vestmo de