Fra august 2013 vil det være Boreal Transport Bane og TrønderBilene som har ansvar for å kjøre buss i regionen Sør-Trøndelag.
Boreal vil betjene området sør for Trondheim og øst for Orkanger, og det gjennomgående kollektivtilbudet fra Frøya til Tydal, skriver AtB i en pressemelding.
Slutt etter 100 år
Nettbuss har dermed tapt området som de har driftet i over 100 år.
- Selburuta var arnested for Nettbuss i 1924. Det er selvfølgelig vemodig å miste arbeidet her og våre sjåfører som får en ny arbeidsgiver fra neste høst, sier administrerende direktør Snorre Furberg i Nettbuss til adressa.no.
Ifølge busselskapet mister de omtrent 20 prosent av omsetningen sin på en halv milliard i året som følge av anbudsrunden.
- Det er en betydelig sum, men vi er fremdeles det desidert største busselskapet i Trøndelag. Og det kommer flere anbud, sier Furberg.
Oppsiktsvekkende pris
Han synes prisen Boreal tilbydde AtB er oppsiktsvekkende.
- Vår pris er omtrent 30 prosent over det vinneren var, og vi priset så lavt vi kunne. Normal fortjeneste ligger på to - tre prosent, så det er relativt oppsiktsvekkende at vi ble slått med 30 prosent, sier han.
Boreal Transport Bane ønsker ikke å kommentere deres anbud.
- Inntil vi har signert og en avtale er på plass, så er vi fortsatt i konkurranse og da ønsker vi ikke å kommentere. Det er vår policy, sier konsernsjef Kjetil Førsvoll.
Kontraktsperiode på åtte år
Konkurransen er gjennomført som konkurranse med forhandling, og dekker det offentlige rutetilbudet og skoleskyss med stor buss i Sør-Trøndelag utenfor Trondheimsregionen.
Konkurransen omfatter tilsammen 4,8 millioner årlige kilometer i rute, fordelt på tre ruteområder. Kontraktsperioden er på åtte år fra 2013.
TrønderBilene vil fortsette å betjene området nord for Trondheimsfjorden på Fosenhalvøya.
Det er Nettbuss Trøndelag, Gauldal Østerdal Billag og TrønderBilene som har konsesjon i disse områdene i dag og frem til august neste år.