Man Truck & Bus Norge AS saksøkte Kystavfall AS for krav om betaling av kanselleringsgebyr og erstatning etter avbestilt kjøp av bil og ville ha utbetalt rundt en halv million kroner fra Hitra-firmaet.

Daværende daglig leder inngikk to kontrakter med Man Truck & Bus Norge AS om kjøp av biler. Kystavfall kontaktet Man Truck & Bus Norge AS angående daglig leder som hadde gått utenfor sin myndighet og erklærte at de ikke kunne ta imot den ene bilen.

Da påberopte Man Truck & Bus Norge AS avbestillingsgebyr på 10 % slik regulert i kontrakten. Kystavfall AS bestred at det ikke var snakk om avbestilling, og godtok ikke kravet.

Gikk til sak

Saksøkerens, altså Man Truck & Bus Norge AS, påstand i saken ble slik:

«Kystavfall AS betaler til Man Truck & Bus Norge AS kroner 490 000 eks. mva med  tillegg av avtalt forsinkelsesrente, for kroner 189 000, fra 13. mars 2021 til betaling  finner sted, og for kroner 301 000, 30 dager fra den 17. november 2021 til betaling finner sted.»

Kystavfall mente på sin side at de burde frifinnes, noe retten er enig i.

Styreleder i Kystavfall AS, Stein Gunnar Nilsen, forklarer til Hitra-Frøya at det var en tidligere daglig leder som signerte på en kjøpekontrakt uten å ha styrets godkjenning.

– Slik det er på Kystavfall, står det at det er styrets leder som har signaturrett for selskapet, og vi hevdet jo at denne bestillingen er langt utenfor daglig leders fullmakt av aksjeloven. For oss er det viktig at selger sjekker at den som faktisk bestiller har den nødvendige fullmakten, og vi er veldig glade for at retten var enige med oss i det. Vi er glade at det er noe poeng i å anføre hvem som har signaturrett, vi er jo veldig nøye på det. Man skal ikke gå over sine fullmakter. Vi synes det er rart at en så seriøs aktør ikke gjorde de nødvendige undersøkelsene for hvem som hadde signaturrett under denne avtalen, sier Nilsen til Hitra-Frøya.

Spørsmålet i saken ble altså om daglig leder handlet utenfor myndighet, og om avtalen dermed var gyldig eller ei.

Ble frifunnet

Under rettens vurderinger av saken, ble aksjeloven § 6–14 diskutert. Denne loven tar opp den daglige ledelsens myndighet og oppgaver.

Her ble spesielt andre ledd diskutert. Den lyder slik: Den daglige ledelse omfatter ikke saker som etter selskapets forhold er av uvanlig art eller stor betydning.

Ifølge rettens vurderinger var dette et kjøp av stor betydning for selskapet. Dette på grunn av selskapets negative driftsresultat, og størrelsen på kjøpet.

Derfor vil avtalen anses av retten som en sak av stor betydning, og dermed falle ut av den daglige leders myndighet.

Retten konkluderer at Kystavfall AS ikke var bundet av ordrebekreftelsen, og at det derfor ikke vil foreligge noen avbestilling og dermed ikke grunnlag for avbestillingsgebyr.

Kystavfall AS frifinnes og Man Truck & Bus Norge AS dømmes til å betale rundt 150 000 kroner, i tillegg til mva., til Kystavfall AS innen 14 dager. Dette for sakskostnader.