Den som kjører rundt med snødekte bilvinduer, forkynner for all verden at han er en idiot. Litt mindre åpenbar er forsyndelsen, hvis den handler om dårlig rengjorte vinduer. Men den er like katastrofal i det øyeblikket sjåføren ikke oppdager fotgjengeren.

Derfor – her er noen enkle råd for bedre sikt ut av bilen:

* Dette med snørydding av bilen før turen starter, er så innlysende at det er unødvendig å skrive mer om den saken. Den som ikke skjønner det, kan heller ikke lese.

* Isskraping er like selvsagt – og ikke bare på frontruta. Sikten bakover og til sidene må også sikres.

* Men så kommer vi til rengjøring. Her er det viktig å forstå at man står ovenfor en evig kamp mot gørra, spesielt i mørketiden. Salt og eksos på frontruta må ganske enkelt fjernes hele tiden. Bruk rikelig med spylevæske under kjøring, rengjør jevnlig pusserne med egnet middel og papir.

* Pusserne bør skiftes langt oftere enn folk flest gjør det. Vær obs på at prisforskjellene er store. Egen erfaring tilsier at bilglassverksted kan være et lurt sted å kjøpe nye pussere.

* Selv nye pussere sliter med å fjerne belegg på frontruta. Det finnes mange spesialmiddel til formålet, noen har skum som holder middelet på ruta slik at det får bedre tid til å virke. Husk: Plagsomt belegg på ruta må fjernes straks, selv om du gjorde samme jobben i går.

* Innvendig sluntrer mange med renholdet av vinduene. Spesielt frontruta må holdes ren, ellers øker dugg- og siktproblemene. Etter rengjøring er glasspolering nyttig for å holde ruta lengre ren og duggfri.

* Hold bilen mest mulig tørr innvendig. Det er avgjørende viktig for å redusere duggproblemer. Børst snø av klær, fottøy og hår før man setter seg inn.

* Aviser under gulvmattene er lurt, men bare hvis avisene skiftes ofte.

* Greit nok å starte turen med gjenbruk av luften i kupeen. Da øker temperaturen raskere. Men husk for all del å slå over til frisk luft etter noen få minutter. Ellers kommer vindusduggen raskt. Merkelig nok er det først nå at noen bilmodeller har fått automatisk omkobling til frisk luft etter noen minutter på gjenbruk av luften.

* Bruk klimaanlegget for å fjerne dugg! Anlegget skal ikke bare kjøle bilen om sommeren, men også fjerne fuktighet fra kupeen når som helst på året, noe som gjøres meget effektivt. Automatiske anlegg måler fuktigheten kontinuerlig, men noen biler har klimaanlegg som kobler ut automatikken ved lavere temperaturen. Sjekk i brukerboka eller hos forhandleren om dette gjelder din bil. Alle klimaanlegg kan styres manuelt.

* Klimaanlegget må vedlikeholdes, blant annet med nytt filter annethvert år. Etter få år uten service er klimaanleggets effekt vesentlig redusert, og faren for havari øker.

* Filter for kupelufta skal skiftes for hver 15.000 kilometer. Ellers reduseres luftgjennomstrømmingen, som øker duggfaren. Dessuten blir det tyngre å være viftemotor, og det kan oppstå dårlig duft.

Foto: BJARNE VESTMO