Trondheim kommune har rundt 600 kjøretøy av forskjellige typer, og Lykke sier at særlig de tyngre bilene kan erstattes med nye hydrogenkjøretøy.

Da bystyret behandlet sin egen kjøretøystrategi i oktober ble det vedtatt at kommunen blant annet skal fremme bruken av hydrogen som drivstoff i bysamfunnet.

Kommunalråd Geirmund Lykke sier at han blir «litt stolt som trønder» over at miljøer som Reitan-systemet, forskere ved Sintef og Trondheim kommune kan være pådrivere for at hydrogen blir et levedyktig alternativ.

- Utfordringen vi må gi til Reitan er at vi må få dette tilgjengelig så raskt som mulig, slik at vi kommunen kan ta i bruk hydrogen så på egnede kjøretøy så snart det lar seg gjøre, sier han.

- Når kan det skje?

- Vi kjøper inn nye kjøretøy hele tiden, men vi må ikke gjøre for tidlig heller. Hvis stasjonen i Trondheim kommer om to år, så må vi tilpasse våre innkjøp til det, sier Lykke.

Vist frem i Paris

Den franske kjøretøysprodusenten Renault har vist frem både en hydrogenlastebil og en batterielektrisk lastebil under det pågående klimatoppmøtet i Paris.

Prosjektleder Bjørn Ove Berthelsen i Trondheim kommune sier at selv om flere selskaper vurderer å ta i bruk hydrogenkjøretøyer, så må det offentlige gå foran for at et stort antall kjøretøy skal tas i bruk.

- Det er innmari tøft at Reitan går inn i dette vel vitende om at det vil bli en fase som ikke er kommersiell. Salget av personbiler vil gå sakte, for vi vanlige bilkjøpere er konservative når skal velge, sier han.

Det koreanske bilmerket Hyundai var først ute med en serieprodusert hydrogen-personbil i Norge, og Toyota har også lansert sin første masseproduserte hydrogenbil.

Berthelsen og Lykke peker på at Uno-X-stasjonen på Moholt ligger like ved Trønder-Taxis hovedkontor i Trondheim, og mener at drosjer også er en godt alternativ hvis man raskt ønsker å få opp antallet hydrogenbiler.

- Drosjer har relativt kort omløpstid, og når drosjeeieren skal kjøpe ny bil, så regner man på hva slags drivstoff som vil være mest lønnsomt. Når hydrogenstasjonene kommer på plass, kan den utviklingen skje raskt, sier Lykke.

- Best for større kjøretøy

Markedsdirektør Steffen Møller-Holst i Sintef har i mange år forsket på hydrogen som drivstoff, og sier at de gjerne hjelper til med å realisere reelle prosjekter.

- Hva skal til for at hydrogen vinner frem som teknologi?

- Det er helt klart at hydrogen og brenselceller er den beste løsningen for større kjøretøy som skal ha stor rekkevidde. Hvis man skal ha større rekkevidde på et batterielektrisk kjøretøy, så må man ha mye større batterier, og kostnadsmessig vil hydrogen komme mye bedre ut. I tillegg har man fordelen ved at tre minutters fylling gir 600 kilometers rekkevidde, sier han.

- Tror det vil vinne kampen på sikt?

- Jeg vil ikke si at det blir en vinner eller taper, for ulike deler av transportsektoren vil egne seg for de forskjellige teknologiene. De små og mellomstore bilene kan gjerne gå på batterielektrisitet i bynære strøk, men skal du ut på lengre turer, eller skal du kjøre større kjøretøy, så er hydrogen en overlegen løsning, sier Møller-Holst.

Markedsdirektør og forsker ved Sintef, Steffen Møller-Holst, sier at hydrogen er en overlegen løsning for større kjøretøy. Foto: Kim Nygård