Elegant: Volvo S80 er en rommelig og elegant bil uten alvorlige svakheter som bruktbil. Foto: JON STEINAR BJØRGUM

Da Volvo introduserte S80 i 1998, representerte den noe helt nytt for de ellers litt trauste svenskene. Ikke bare var linjeføringen langt sprekere enn tidligere, S80 hadde også forhjulstrekk. Selv i dag, 9 år etter introduksjonen, skiller den seg ut fra mengden. Den gir et sporty inntrykk fra utsiden, men føles ikke slik bak rattet. Her er det komfort og ikke sportslighet som står i fokus. S80 er myk, stillegående og litt godmodig, og inviterer mer til avslappet cruising enn aktiv kjøring på svingete veier. Det merkes at S80 primært er utviklet med tanke på det amerikanske markedet. Testbilen var utstyrt med 200 hestekrefters turbomotor. Den sparker selvfølgelig skikkelig godt i fra, men styring og understell jobber hardt med å tøyle kreftene. S80 kunne leveres med opptil 272 hestekrefter (T6).

Få i markedet

Drøyt 1350 nye S80 ble solgt i Norge før modellskiftet i 2006. Det gjør S80 til en nokså sjelden bil. Verditapet er høyere enn for andre, mer lettsolgte biler. Testbilen, en 2001 modell med «alt» av utstyr, 200 hestekrefter under panseret, 120 000 kilometer på nakken og komplett servicehistorikk kostet drøyt 250 000 kroner. Det er mye bil for pengene. Motorutvalget strekker fra 140 - 272 hk med bensinmotor, og fra 130 - 163 hk med diesel. S80 ble kun levert som 4-dørs sedan. De som ønsker stasjonsvogn kan se nærmere på Volvo V70 generasjon 2 som ble lansert i 2000. S80 og V70 deler nesten alle komponenter. Fra 2001 kunne S80 også leveres med gassdrift (LPG), og fra 2003 med firehjulsdrift på enkelte utgaver. S80 byr på god plass både for passasjerer og bagasje, og forsetene er blant markedets aller beste. Interiøret er både lekkert og funksjonelt, og S80 føles bra sammenskrudd. Den gir likevel ikke helt den samme følelsen av eksklusivitet som sine tyske konkurrenter.

Fornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse Autoindex viser at Volvo-eierne er meget godt fornøyde med bilene sine. Forhandlertilfredsheten er imidlertid lav. På veien er det sjelden en Volvo trenger assistanse, og både delepriser og bruktverdi ligger på et gjennomsnittlig nivå. På grunn av lavt salg i Norge har ikke NAF noe stort datagrunnlag, og har ikke registrert spesielle gjenganger feil. Rapporter fra Tyskland viser at mindre problemer med elektronikken, lysene, olje- og vannpumpe, automatkasse, turbolader og hjuloppheng foran er feil som meldes av flere eiere. Frem til 2001 var det Audi som leverte dieselmotor til S80 (2,5/140 hk). Denne motoren har en svakhet i registerreimen. Den bør derfor kontrolleres, og skiftes godt innenfor skiftintervallene. S80 har hatt tilbakekallinger fra fabrikken, blant annet for å feste en løs mutter i hjulopphenget samt utbedring av en el-feil i kjøleviften.

Høy sikkerhet

Det kommer neppe som en overraskelse at S80 som Volvoer flest er kollisjonssikker. ABS-bremser og 6 kollisjonsputer er standard, fra 2003 også antiskrens ESP. I Euro NCAP kollisjonstest fikk S80 29 poeng og solide 4 stjerner da den ble testet i 2000. I sidekollisjonstesten fikk S80 sågar full score. Også sikkerheten for barn er høy. Brukte S80 finner du fra om lag 150 000 kroner og oppover. S80 «skal» ha utstyr som automatgir og skinnseter, og biler uten dette utstyret er vesentlig tyngre å selge.

Rommelig: Bagasjerommet er rommelig og sluker mye feriebagasje. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
God plass: I baksetet er det plass selv for langbeinte passasjerer. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Ryddig: Det er lett å finne seg til rette bak rattet i Volvo S80. Mer oversiktlig blir det ikke. Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: jsb