- Ikke alle vet om Lounge, men alle vet om Kleins. Så jeg håper det nå kommer flere til butikken, sier Kamilla Kamstrup Samdal, som driver dameklesbutikken Lounge.

Hun og de to medeierne, Camilla Novik Woje og Siv Helene Stolpnes, selger 50 prosent av aksjene til Kleins-konsernet. Samdal som har eid 80 prosent av butikken, eier etter dette 45 prosent og Stolpnes fem prosent.

Administrerende direktør Robert Klein i Kleins forteller at de ønsker å få Lounge til å vokse.

- Vi tror vi sammen skal løfte butikken til større omsetning og gjøre den lønnsom. Målet er å løfte omsetningen rundt 20 prosent, men om det skjer på ett eller to år, vet jeg ikke, sier Klein.

Liker du å holde deg oppdatert på økonominyheter i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Flyttet fra Olavskvartalet

I 2014 hadde Lounge en omsetning på 3,8 millioner kroner, etter at den har økt hvert år. Overskuddet var på 170 000 kroner før skatt. Samdal forteller at omsetningen gikk litt ned i fjor, og at resultatet ble negativt.

Lounge flyttet for vel ett år siden til dagens lokaler i Olav Tryggvasons gate, etter å ha ligget i kjøpesenteret Olavskvartalet tidligere. Butikken selger dameklær fra skandinaviske klesmerker som blant annet Bendicte Utzon, Ganni, Part Two og Ricco Vero.

- Kundegruppen er dame 30 til 35 pluss, men også 18-19-åringer og damer på 60 til 70 år, sier Samdal.

-Litt mer nisje

Det familieeide Kleins-konsernet driver fire Kleins-butikker, som selger både dame- og herreklær. De ligger i Nordre gate og i kjøpesentrene Byhaven, City Syd og Sirkus Shopping. Konsernet driver også dameklesbutikkene Companys på Trondheim Torg, Ski Storsenter og Strømmen Storsenter i Akershus og i Byporten kjøpesenter i Oslo. Kleins-familien driver også de to herreklesbutikkene Park på Trondheim Torg og Sirkus Shopping.

Men Klein frykter ikke konkurransen fra Lounge i Midtbyen.

- Vi konkurrerer litt, men det gjør også Kleins og Companys. Det er større butikker og med større utvalg. Lounge er litt mer nisje enn de andre, sier Klein.

- Holder på identitet

Både Samdal og Klein påpeker at Lounge ikke skal bli en Kleins- eller Companys-butikk.

- Det skal fortsatt være Lounge sin identitet, sier Klein.

- Innkjøpene blir gjort av forskjellige personer. Det er viktig å holde på identiteten, sier Samdal.

Men de ser for seg synergier etter at Kleins-konsernet har blitt eier i Lounge.

- Vi vil bruke størrelsen til å få bedre betingelser. Vi har et par merker felles. Men det viktigste er backoffice, og at Lounge får ta del i apparatet vi har på regnskap og markedsføring, sier Klein.

- Sårbart alene

Samdal forteller at hun er glad for å få en partner, etter å ha drevet butikken alene i åtte år.

- Da jeg var gravid og borte så jeg hvor sårbart det er å drive alene. Jeg var i svangerskapspermisjon og drev butikk samtidig. Jeg så det i butikken at jeg ikke var til stede, og jeg så at det var på tide å få en partner, sier Samdal.

Hun tok derfor kontakt med Robert Klein.

- De har et stort og proft apparat som jeg kan dra nytte av, i stedet for å gjøre alt alene. Jeg får også medarbeidere, inspirasjon og flere å spille på, sier Samdal.

Blir i Midtbyen

Hun vil at Lounge også i fremtiden skal ligge i Midtbyen.

- Konseptet passer til å ligge alene på gateplan. Det er en del synergier med å ligge i et senter som Olavskvartalet, mens jeg her ikke får hjelp av andre. Men det er mye folk som kommer forbi her, sier Samdal.

Hun forteller at hun ikke kjenner igjen det negative bildet som noen tegner av Midtbyen og utviklingen her. Det gjør heller ikke Klein.

- Vi har våre beste butikker i Midtbyen. Det er mye folk i byen, som bruker den mer enn tidligere, sier Klein.

Også han mener Midtbyen er riktig lokalisering for Lounge, som han kaller en nisjebutikk.

- Kundegrunnlaget for Lounge er større i Midtbyen enn på et kjøpesenter utenfor sentrum, sier Klein.

Lounge flyttet for vel ett år siden til dagens lokaler i Olav Tryggvasons gate, etter å ha ligget i kjøpesenteret Olavskvartalet tidligere. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen