Kavli er en betydelig spiller blant merkevareaktørene i norsk dagligvarebransje. Selv om de ikke har merket noen utslag av at aktørene er blitt færre, mener Volden det er grunn til å se kritisk på at konkurransesituasjonen etter at Norgesgruppen, Coop og Rema nå står for alle innkjøp og distribusjon i norsk dagligvarehandel, skriver Bergens Tidende.

Lar være å lansere

- For oss handler det om at det blir færre å spille på blant kundene. For eksempel hva som skjer i forhold til nye produkter. Dersom en eller to av de tre sier nei, kan det være nok til at noen lar være å lansere produkter de ellers ville ha forsøkt, sier Volden.

Han mener ikke dette har vært noe problem til nå. Men Kavli-sjefen peker også på at når kjedene blir større, vil de også ha mer kapasitet til å utvikle egne merkevarer.

- Det behøver ikke å være noe problem for oss, men når noen lanserer nye ideer overfor kjedene er det en risiko for at noen gjør våre innovasjonsideer til sine egne. Uansett stiller dette bare enda høyere krav til vår egen dyktighet når det gjelder å fornye oss og skape vekst, sier Erik Volden.

Reellt problem

Professor Tommy Staahl Gabrielsen ved Universitet i Bergen bekrefter de bekymringene som Kavli-sjefen trekker frem.

- Det er et reellt problem at leverandørene vil kanskje trenge alle tre aktørene for å kunne lansere et nytt produkt. Både i forhold til at de sier nei i utgangspunktet, men også fordi de har makten når det gjelder for eksempel pris. Du kan tenke deg en situasjon der kjedene ber leverandørene utvikle et nytt produkt, men skviser dem på pris når det skal lanseres. Det kan føre til at mange matvareleverandører lar være å sette i gang nyutvikling, sier økonomiprofessoren.

Han peker på at en slik situasjon også blir vanskelig for dagligvarekjedene.

- Dersom leverandørene reduserer sin satsing på nyutvikling fordi kjedene har makten, vil det bli et probklem også for matvarekjedene. Løsningen på et slikt problem vil være at matvarekjedene må drive denne utviklingen selv. Og gå oppover i verdikjeden, sier Tommy Staahl Gabrielsen.

Tre milliarder

Trass i bekymringer for det norske dagligvaremarkedet, går det godt med Kavli-konsernet.

I fjor ble tre milliarder kroner i omsetning passert. Dermed har konsernets salg vokst med en nesten en milliard på fem år. I 2014 ble det solgt nesten 11 prosent mer melk, ost, kaviar og andre dagligvarer fra den tradisjonsrike bedriften enn året før.

- Den underliggende veksten er på om lag tre prosent. Det er helt ok, og mye drevet av meieriene i Norge og Storbritannia. Deretter er det effekten av oppkjøp og noen valutakursvirkninger som trekker oss over tre milliarder kroner, sier konsersjef Erik Volden i Kavli.

Penger i geitemelk

Kjøpet av britenes største meieri for geitemelk har vist seg å være en god forretning.

- I dag koster en liter geitemelk fire ganger så mye som kumelk. Den investeringen har levert både det vi forventet og mer enn det, sier Volden. Etterspørselen etter produkter av geitemelk er økende på grunn av intoleransespørsmål i forhold til kumelk.

- Vi har i første omgang satset på å få full distribusjon på de produktene vi har når det gjelder geitemelk. Men det vil selvsagt komme nyvinninger her. Der bruker vi blant annet erfaringer fra Q-meieriene, sier Erik Volden.

Det vil komme flere oppkjøp fra bergenskonsernet fremover.

- Vi begynte i det små og har utviklet organisasjonen til å håndtere mer komplekse oppkjøpsprosesser. Dermed kan vi nok ta hånd om større oppkjøp etter hvert, sier Erik Volden.