Innen 2015 skal kjeden øke antall butikker til 400 og bli landsdekkende, med en omsetning på 15 milliarder kroner. Og til å lede den ambisiøse satsningen har Lykke-familien kapret en av «storfiskene» i bransjen, tidligere Rema 1000-sjef Geir P. Solstad. Han starter umiddelbart jakten på lokaliteter til de over 200 nye butikkene kjeden vil etablere de nærmeste syv årene.

– Vi har ambisiøse planer for utvikling og vekst. Vi skal mer enn doble antall butikker, bli landsdekkende og tredoble omsetningen. Nå finpusser vi konsept og profil, setter oss høye mål og satser på å bli en betydelig aktør i det norske markedet, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Juniors første grep

Han kaller opptrappingen for fase to i Bunnpris-kjedens utvikling. Samtidig er dette det første store grep Lykke junior tar etter at hans far Trond Lykke tok et skritt til siden og lot sønnen Christian innta sjefsstolen for Bunnpris-kjeden.

Christian Lykke innrømmer at det er heftige mål kjeden nå setter seg, men tror altså det er mulig å bli betydelig større, og er villig til å bruke 150 millioner kroner årlig de neste for å nå målene man har satt seg. Han har tro på at Bunnpris har funnet rett person i den tidligere Rema-sjefen Solstad.

– Det har vel vært på overtid lenge for oss at vi måtte gjøre noe med tanke på vekst. Nå har vi hanket tak i en av bransjens absolutte tungvektere og er klare for ekspansjon. Å finne rett person, med rett bakgrunn og som dessuten passer til vårt lynne, var helt avgjørende for oss, understreker Lykke.

Drømmejobben

De nye Bunnpris-butikkene skal først og fremst komme på Østlandet og Vestlandet. Nord for Dovre har Bunnpris allerede en sterk posisjon. Nye markedsandeler skal erobres gjennom etablering av store Bunnpris-butikker på rundt 1000 kvm og mer enn 30 millioner i årlig omsetning på steder med minst 7-8000 innbyggere.

350 av de 400 Bunnpris-butikkene kjeden tar sikte på å ha i 2015, skal være på denne størrelsen. Dessuten skal man ha 50 butikker som inngår i Bunnpris & Gourmet-konseptet. Målet er at disse butikkene skal gi Bunnpris en 1/8-del av totalmarkedet, eller 12,5 prosents markedsandel.

– En fantastisk utfordring og en drømmejobb for meg. Bunnpris har, på alle måter, en svært solid plattform, men samtidig et stort potensial for utvikling. Den jobben starter nå, og den skal ta oss til toppen av pallen, sier Geir P. Solstad.

Fremtidens Bunnpris-butikker er det Solstad nå skal finne plasser til. Samtidig skal Bunnpris-organisasjonen og profilen finpusses. Og han har fått frie hender til å stable et superlag på beina.

– Hvis man finner rett beliggenhet og får tak i rett kjøpmann, går mye av seg selv. Det trigger meg at man setter slike «hårete» mål som det Bunnpris-eierne nå gjør. Og jeg tror definitivt det er rom for utvikling av konseptet og markedsføringen. Kjeden har et stort urealisert potensial i Sør-Norge, sier Solstad.

Kiwi hovedkonkurrent

– Hvordan er det å komme tilbake til dagligvarebransjen, fire år etter at du sluttet i Rema?

– Jeg har hatt et stort ønske om å komme tilbake til verdens mest spennende bransje. Jeg liker dette livet, det at du hver dag blir målt på det du gjør. Det var mer et spørsmål om å finne en jobb som var spennende nok. Det har jeg fått nå, dette er drømmejobben.

– Hvem skal Bunnpris erobre markedsandeler fra?

– Det blir fra alle, fra Rema til Coop. Men den største konkurrenten blir nok Kiwi. Hvis ikke vi gjør noe med det, blir Kiwi prisleder, så det er der utfordringen kommer.

Ikke engel på hvit hest

– Det snakkes om dagligvarebransjen som cowboybransje?

– Vi skal vel være forsiktig med å gjøre oss til engler på hvite hester, for dette er en tøff og flott bransje, og av og til går det nok en kule varmt, ja. Men det er derfor den er så levende. Jeg kjenner ingen bransjer der konkurransen er tøffere, og det tenner meg voldsomt, sier Geir P. Solstad.

Satser stort: Bunnpris-kjeden vil vokse kraftig I de neste syv årene, fra dagens 193 til rundt 400 butikker innen 2015. Bunnprissjef Christian Lykke har kapret tidligere Rema 1000-direktør Geir P. Solstad (t.v.) til jobben med å bygge opp kjeden til å bli landsdekkende. Foto: ULF DALHEIM