- Kun sånn får vi tatt verstingene, sier hun.

Adresseavisen skrev tirsdag om livsfarlige utenlandske vogntog som stikker av fra grensekontrollen, og som legger ut på såpeglatte norske veier uten vinterdekk og kjetting.

Tollvesenet har nemlig ingen lovhjemmel til å holde dem igjen. Nå krever Helleland at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen handler raskt.

Vil ha kartlegging

- Vi må få på plass bombrikke-ordningen for utenlandske selskap som kjører vogntog i Norge. På denne måten kan vi dataregistrere alle som kommer inn i landet. Da får vi kartlagt hvilke selskaper som står bak ulykker og som kjører uforsvarlige kjøretøy.

Innføringen av bombrikkeordningen har ligget på vent i Samferdselsdepartementet siden mars i år.

- Her burde man kommet i gang mye tidligere, og jeg forventer at ministeren får dette ut på høring snarest. Vi kan ikke ha det slik lenger at bilister og familier er redde for å kjøre på veiene og møte på potensielt livsfarlige vogntog.

Sertifisering

Hun mener man må sette inn tiltak mot bakmennene.

- Sjåførene er ofte under sterkt press fra arbeidsgiver. Ved å kartlegge alle vogntog kan vi utvikle et system som setter inn sanksjoner mot vareeierne, og forhindre at verstingene kommer inn i landet.

Samtidig mener Helleland at alle som skal kjøre på norske veier, må være sertifisert for kjøring på vinterføre.

- Vi må se på en løsning der man setter krav til utenlandske sjåfører. Det er hårreisende at de som aldri har kjørt på vinterføre, ikke blir stilt overfor samme krav som de norske

Derfor må man vurdere om det skal innføres obligatorisk glattkjøringskurs for alle, mener Helleland.

- Myndighetene må legge til rette for dette, men transportselskapene som kjører mye i Norge, må selv ta ansvar for å skaffe seg denne kompetansen. Norske selskap som benytter seg av disse selskapene, må også ta sin del av ansvaret for dette.

Endring av loven

Solvik-Olsen bekrefter at han vurderer en lovendring for å lære sjåførene som kommer hit å kjøre på norsk vinterføre. Han var ikke tilgjengelig for en kommentar i går, men uttalte seg nylig til NRK om problemstillingen.

Han sier regjeringen vil fortsette med økte kontroller neste år, men at det ikke er nok.

- Vi må se på lovverket: Er det mulig å praktisere dagens lovverk strengere, eller trenger vi å gjøre lovverket strengere? Det er ikke akseptabelt at så mange utenlandske vogntog har dårlige dekk, og her har vi et felles ansvar, sier ministeren.

Øker kontrollen

Dette er et av flere tiltak regjeringen vurderer for å løse problemet.

- Vi vurderer å kreve vinterdekk på tilhenger også, ikke bare på førervognen. Obligatorisk bombrikke kan hindre at sjåfører stikker av fra bomregningen i Norge, og kanskje må vi sørge for at de betaler bøtene før de får kjøre videre, sier samferdselsministeren.

Utspillet kom få dager etter at regjeringen bevilget tre millioner kroner ekstra ut året for å intensivere kontrollvirksomheten med utenlandske trailere.

- Jeg var på kontroll ved Svinesund forrige fredag, og bare den halvtimen jeg var der, var det masse biler som ble stoppet på sommerdekk. De hadde ikke kjetting, og mange hadde også dårlige bremser, så dette er ganske alvorlig, sier Solvik-Olsen.