Konsernregnskapet til rederiet viser at det fikk underskudd før skatt på 279 millioner kroner i fjor, og at inntektene fortsetter å falle.

Det er rentekostnader og andre finanskostnader som i hovedsak forårsaker det store underskuddet, men også driften gikk med et underskudd på 55 millioner kroner i fjor.

Oljesmell

Boa Offshore har en flåte med lektere, taubåter og offshoreskip, og den lave aktiviteten i oljebransjen har særlig gått ut over de sistnevnte.

Rederiet hadde i fjor samlede inntekter på 631 millioner kroner. Det er en nedgang fra 811 millioner kroner året før, mens inntektene i 2015 var på 1684 millioner kroner.

I regnskapsrapporten skriver ledelsen at aktivitetsnivået for taubåtene og lekterne vil være henholdsvis stigende og stabilt i 2018, mens situasjonen for offshorefartøyene fortsatt vil være vanskelig.

Rederiet tok i fjor høst ankerhåndteringsfartøyet «Boa Jarl» ut fra opplag i Polen, og satte det inn i spotmarkedet i Nordsjøen. Rederiet sier at utnyttelsen av fartøyet har vært relativt sterk siden slutten av november, men at ratene har vært lave. Søsterfartøyet «Boa Bison» ligger fortsatt i opplag, og rederiet forventer ikke at inntektene fra offshorevirksomheten vil stige i 2018.

Gjeldsplan

Boa Offshore varslet i november 2016 at de var i en alvorlig finansiell situasjon, og etter måneder med forhandlinger kom rederiet i fjor sommer frem til enighet med kreditorene om en gjeldsplan.

Planen innebar at Bjørnevik beholdt eierskapet til Boa Offshore, men at han måtte selge unna skip og andre eiendeler. Samtidig lempet kreditorene på sine betingelser overfor rederiet.

I januar i år ble det klart at Bjørnevik selger sin fjerdedel av Royal Garden Hotel i Trondheim for 45 millioner kroner. Tidligere er også helikopterselskapet Helitrans solgt, mens selskapet Boa Eiendom har solgt unna aksjer i kontorbygget Trondheim Maritime Senter, Fremo Næringspark i Melhus og eiendom i Duved i Åre i Sverige.

Ved utgangen av fjoråret hadde rederiet en rentebærende gjeld på til sammen 2,9 milliarder kroner. Egenkapitalen er tapt, men ifølge rederiet ligger det verdier i skipene som tilsier at egenkapitalen reelt sett er positiv.