Marita Paulsby Johansen (18) fikk høre at cheeseburgeren til ti kroner bare kunne kjøpes om den var i en meny med drikke og tilbehør.

- Man blir presset til å kjøpe mer enn man vil ha, mener hun.

Også Cathrine Næss Jensen (18) har opplevd å ikke få lov til å kjøpe den billigste hamburgeren.

- Ikke veldig bra service

- I kassa ble jeg fortalt at de ikke hadde burgeren jeg ville kjøpe, og at de bare solgte utvalgte burgere fra nattmenyen, forteller Jensen, som også ble nektet å kjøpe burgeren til ti kroner.

- Servicen er ikke veldig bra når jeg blir nødt til å velge fra en nattmeny med redusert valg, mener Jensen.

Men Stian Aasen, driftssjef ved McDonald's på Trondheim Torg, er ikke kjent med at kunder ikke får kjøpe alt fra menyen, og sier at de gir klare instruksjoner til medarbeiderne om at de skal tilby alle varene, også om natten.

Sier at alt kan kjøpes

- Vi annonserer ikke med de rimeligste burgerne. Årsaken er at vi ønsker primært å selge menyer. På natta har vi begrenset med ressurser, men man kan få kjøpt alt vi har på menyen, sier han.

Aasen forteller at McDonald's til enhver tid vil foreta en vurdering på hva som skal være tilgjengelig i menyen. Han mener at ønsket om mersalg av menyer ikke bare handler om å tjene penger, men også om å møte gjestenes forventninger.

- Nattgjestene våre ønsker primært å kjøpe menyer, og derfor satser vi på det, forteller Aasen, som sier han vil ta en intern kommunikasjonsrunde etter å fått kundenes tilbakemelding.

Vil gjøre besøket lettere

Bent-Yngve Skjeldam, daglig leder ved Burger King på Torvet, annonserer med de rimeligste burgerne på dagtid, men ikke om natten.

- Det er for å gjøre det lettere for gjestene, fordi vi opplever at de fleste vil ha større produkter. For dem som ønsker mindre porsjoner, er det fullt mulig å kjøpe den billigste burgeren om natten, sier han.