Spennet var stort - fra 1928 A-Ford og til Volvo og Volkswagen fra syttitallet. Alderspennet på dagens veteransamlinger er stort, og for en som har vært med siden klubben ble startet i 1972, er det litt merkelig å se at biler som var splitter nye den gangen nå har veteranstatus. Men det er naturlig utvikling. Yngre folk som er rekruttert til hobbyen i nyere tid, har ikke noe forhold til A-Ford, men heller til en Opel fra sekstitallet som var familiebilen de vokste opp med. Men om veteranentusiastene er plassert på forskjellig sted på tidsaksen, er interessen felles. Og det er en hobby hele familien kan ha glede av.Etter samlingen på Torvet, gikk turen i år til Oles Autorast på Ler.

Nytteveteran: Magnar Langvik (bak rattet) og Bjarne Grytdal har drevet verksted sammen i 27 år på Byneset, og er fortsatt gode kompiser som vi ser. Begge har vært aktiv i veteranbilklubben i en mannsalder. Magnar driver et par gårdsbruk ved siden av, og da er den nyrestaurerte 1955 Dodge-laste-'bilen god å ha til frakting av korn og ved. Dodgen ble kjøpt ny av lastebilsjåfør Noralf Dalen i Fevåg, en god kunde av de to reparatørene på Byneset. Foto: nn
Andre generasjon: Alf Grytdal nærmer seg åtti og har overlatt sin 1933 Pontiac til sønnen Kjell. Men interessen er like sterk som tidligere, og han og kona Liv satt standsmessig i baksetet på søndag. Alf har også sørget for at de to andre barna har fått hver sin veteran - Lisbet en 1975 Saab og Idar en 1982 Mercedes. Foto: nn
40-års jubilant: Tor Karterud fikk denne Folkevogna av sin far for nøyaktig 40 år siden. Han var nyutdannet fra «Tekniker'n» i Gøteborg og en måned etter at han fikk den splitter nye Bobla giftet han seg med sin Lisbet som han brakte med fra Gøteborg. Bobla var en trofast familiebil i flere år, og siden Tor ikke ble fornøyd med innbytteprisen da han kjøpte ny Golf i 1976, har den trofaste Folkevogna fått være i familien. 230 000 kilometer har den tilbakelagt i familien Karteruds0tjeneste, og er still going strong. Foto: ARNE ASPHJELL