Grønningen er svært betenkt etter at toppleder Janne Sollie er kastet som direktør i AtB. I flere innlegg på Facebook argumenterer han for at Sollie ble ofret i et Svarteper-spill der politikerne i Sp og Ap ønsker å renvaske seg selv.

- Sp gikk knallhardt ut og krevde at styrelederen måtte gå. Men det var tydeligvis ikke Tore O. Sandvik enig i. Nå må de ta ansvar for det som skjer med Sollie, sier Grønningen til Adresseavisen.

- Grønningen er fullstendig på vidvanke med dette narrativet, sier fylkesvaraordfører Tomas Iver Hallem (se hele tilsvaret fra han og Tore O. Sandvik lenger ned i saken).

- For å frikjenne seg selv

Grønningen mener Sps krav om at styreleder Per Axel Koch måtte gå av kom som et desperat forsøk på å renvaske seg selv.

«Etter en trøblete oppstart med alvorlige beskyldninger fra flere sider, ønsket Sp å frikjenne seg selv ved å kreve styrelederens avgang før jul. Fasiten og «kompromisset» slik det ser ut, var å la toppsjefen i AtB gå. Hun som anbefalte en annen ramme, men ikke fikk Ap, Sp og SV med på det», skriver Grønningen på Facebook.

Kontrollutvalget i Fylkestinget har nettopp bestilt en revisjonsgjennomgang av AtB og Grønningen understreker at han kommer med kritikken som Høyre-mann og ikke som leder i kontrollkomiteen. Den første orienteringen om oppstart av revisjonen kommer i neste uke. Resultatene vil bli presentert til høsten.

Overbevist om politisk press

Grønningen mener det er politisk press som ligger bak den dramatiske avgjørelsen som styret i AtB tok like etter nyttår.

- Det er jeg helt overbevist om. Når Adresseavisen skriver artikkel med Hallem som krever at styrelederen må gå av og Hallem sier han har hele Sp-gruppa bak seg - da er det en betydelig gjeng som krever et hode på et sølvfat. Da var det uunngåelig at noen måtte gå. Det interessante er hva Hallem sier nå. Jeg er spent på om Sp er fornøyd med dette offeret.

- Det er ganske alvorlig anklage å snakke om «offer» og «hode på et fat»?

- Det er rått i politikken og på toppene. Jeg synes Sollie svarte godt i går. Og nå må posisjonen i fylket ta ansvar for at Sollie ble kastet.

Styreleder i AtB, Per Axel Koch, avviser at Sollies avgang ble et kompromiss, etter at Hallem krevde at Koch selv måtte gå av:

- Det er selvsagt helt feil at Sollies avgang er et «kompromiss». Dette er en selvstendig vurdering som er gjort av styret i AtB.

- Er du utsatt for politisk press i denne saken?

- Nei. At det finnes meninger i politiske miljøer om utviklingen i AtB er naturlig. Jeg forholder meg til eieren, som er Trøndelag fylkeskommune med Tore O. Sandvik som generalforsamling.

Styreleder i AtB Per Axel Koch. Foto: Richard Sagen

- Sollie kunne sittet om Ap og Sp var mer enige

Grønningen sier han synes det er påfallende stille fra Ap og Sandvik i saken rundt Hallems krav om at styrelederen burde gå av.

- Ap og Sp har åpenbart ulikt syn på AtB og har ikke greid å bli enige. AtB er Sandviks hjertebarn, så det kan være derfor. Sollies lederskap kunne blitt reddet om Ap og Sp hadde samarbeidet bedre.

Politisk ansvar for lav ramme

Jan Grønningen er ekstra provosert over prosessen fordi han mener bakgrunnen for problemene og direktørsparkingen er posisjonens egen politikk.

«Fylkestingets flertall, mot Høyre og FrPs stemmer vedtok at AtB's minimumsalternativ skulle velges. Det vil si en ramme på om lag 50 millioner mindre enn forrige anbudsrunde. Å måtte gå inn i ny periode med klart redusert ramme og en rekke nye krav og forventninger har selvfølgelig vært krevende.», skriver Grønningen på Facebook.

Posisjonen med Ap og Sp i front gikk for en løsning på 470 millioner - vesentlig under forslaget på 596 millioner som Atb anbefalte.

- Flertallet valgte en minimumsløsning som ikke var anbefalt av AtB. Det viste seg at man greide å få inn flere kjørte kilometer med dette anbudet og det ble en grei løsning, men Atb anbefalte en annen ramme. Vi i opposisjonen ønsket større romslighet, men flertallet gikk for billigste løsning. Det må flertallet svare for.

Medansvar for problemene

- Ser du bort fra at det er håndteringen av de vanskelige sakene som skoleskyss kan være årsaken?

- Alle ser at det er skoleskyss og regionanbudet som er hovedkildene til uro. I disse saken er posisjonen medansvarlig, for problemene er knyttet til styringsdialogen mellom fylket, styret og direktøren. Fylkespolitikerne kan ikke bare sole seg når det går bra og ofre en direktør når det går galt.

- Vil du ta opp dette som politisk sak?

- Det vil jeg avvente. Jeg er mest spent fra posisjonen svarer. I revisjonen vil vi nok komme mer inn på bakgrunner for regionanbudet, skoleskyss og ITS, men det er for tidlig å si noe om i dag.

- Grønningen på vidvanke

Tomas Iver Hallem (Sp) er oppgitt over påstandene fra Grønningen.

- Lederen av kontrollutvalget kommer med et narrativ som er fullstendig på vidvanke og helt på siden av realitetene vi så i høst. Skoleunger som har lovbestemt krav på å bli hentet, har opplevd fundamental svikt på grunn av at AtB ikke har organisert arbeidet godt nok. Da er det en total avsporing at lederen av kontrollutvalget er mer opptatt av direktøren i AtB enn av at skoleungdommene får de lovbestemte tjenestene. Det var tragisk det som skjedde i fjor høst. Det er årsaken til at vi har vært kritisk til styret og at jeg mistet tilliten til styrelederen.

Fylkesvaraordfører Tomas Hallem (Sp). Foto: Christine Schefte

- Har du tillit til styrelederen nå?

- Det er bra at det ble ryddet opp i skoleskyssen og at styret tar grep med å lete etter ny direktør. Men det som skjedde i fjor høst var en så fatal svikt at jeg fortsatt ikke har tillit. Tillit må bygges over tid.

- Hva må til for at Koch får tilbake din tillit?

- At skoleelevene hentes til rett tid og kjøres til rett hus bidrar til at tilliten bygges opp. Nå vil jeg heller se framover og være konstruktiv og avventer at styret skal redegjøre for skoleskyssen og hvordan grepene som ble tatt slår ut i Trøndelag.

- Dere gikk for minimumsløsning, mot AtBs anbefaling, og så er det direktøren som må gå når problemene oppstår. Er det godt eierskap?

- Det narrativet der stemmer ikke. Vi må organisere kollektivtransporten innenfor rammene vi har råd til. AtB må forholde seg til rammene som gis. Problemene med skoleskyssen var at AtB ikke sikret seg at underleverandørene kunne kjøre for den prisen hovedentreprenøren Trøndertaxi fikk. Det var der svikten var - det har ikke noe med hvor mye busser som kjører rundt i Trøndelag og regionanbudet.

- Det var uunngåelig at noen måtte gå etter at du krevde styrelederens avgang, sier Grønningen og er interessert i hva du sier nå om «offeret»?

- Som sagt. Grønningen er på vidvanke. Det dreier seg ikke om personers avgang. Det handler om at selskapet gir tjenestene elevene i fylket har krav på.

Sandvik: - Konspirasjonsteorier

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har full tillit til styret i AtB og styreleder Koch i saken.

- Jeg forholder meg til styreleder i saken om bytte av direktør. Han har begrunnet hvorfor det bør skje og forholder jeg meg til.

- Er du fornøyd med styrets beslutning?

- Det kommentere jeg ikke. Det er styret vi har satt sammen som tar denne beslutningen.

- Sp ønsket Koch ut, men dere i Ap ville ikke. Hvordan kom dere fram til det?

- Vi hadde en runde i Fylkesutvalget og der ble det klart at det er tillit til styret.

- Har du presset på for endring i toppledelsen i AtB?

- Jeg kommenterer ikke dialogene vi har med styret. Vi utnevner styret, og så tar de valgene. Vi har jevnlig dialog med styreleder.

- Grønningen sier Sps krav om Kochs avgang gjorde det uunngåelig at noen måtte gå?

- Grønningens konspirasjonsteorier er det vanskelig å forholde seg til.

- AtB er ditt hjertebarn og Sp har vært høylytt kritiker, hevder Grønningen. Har det gått prestisje i dette for deg?

- AtB er ikke mitt hjertebarn. Det er et bredt flertall bak AtB-konseptet i Fylkesutvalget.

- Grønningen mener flertallet må ta ansvar for at dere gikk for en ramme som AtB ikke anbefalte og at problemene i AtB er knyttet til styringsdialogen der dere er sentral. Tar du ansvar for problemene?

- Vi har ansvaret for fylkets helhetlige økonomi. Skoler, kultur, samferdsel, fylkesveier. Vi lytter på AtB, men det er vi som setter ramma og denne gangen fikk vi flere rutekilometer enn det AtB mente var mulig. Så der fikk vi rett.

- Så problemene i AtB har ikke noe med ramma å gjøre?

- Hadde vi hatt ubegrenset med penger kunne alle tjenestene våre vært bedre. Vi må veie opp behovene i AtB mot skoleelever og fylkesveier. Det er å ta ansvar.