Ingen skal ta fra hr. Felgen hans suverene posisjon som kongen av Flåklypa Grand Prix. Det var virkelig en enestående triumf da Il Tempo Gigante kjørte fra den sleipe Rudolf Blodstrupmoen og resten av feltet.Men både bilkonstruktøren sjøl samt hjelperne Solan og Ludvig er sikkert hjertens enige i at når det gjelder stil og tidsriktig antrekk, så tar ekteparet Sundet prisen. Det gjorde de i alle fall i sist lørdags Flåklypa Grand Prix, akkurat som i fjor.

Passerte Flåklypa

Her må vi opplyse til de kunnskapsfattige at Flåklypa Grand Prix er landets største veteranløp, i år med 330 startende i alskens kjøretøyer på to, fire og tilmed seks hjul. Med Norges høyeste og vakreste fjell som snødekte kulisser over den knallgrønne Ottadalen, kjørte noen av landets fineste veteraner i samme trakter hvor Kjell Aukrust hentet inspirasjon til sin fantasifulle beretning om livet i Flåklypa. De gamle kjøretøyene passerte Aukrust-gården hvor Kjell tilbrakte mange ferier hos onkel Olav, og en av postene i Flåklypa Grand Prix er nettopp - Flåklypa. Det er to digre steiner i Flå-elva, hvor store lass kunne bli sittende fast når hestene trakk sleder med seterhøy på vinterisen. Høyt, høyt over dalbunnen kan man med gode øyne og litt fantasi så vidt skimte Felgens verksted.

Rett fra femtiårene

I slike omgivelser var det altså at Asbjørn og Brit Sundet gikk til topps for det mest tidsrikte antrekk i forhold til bilen. Det virket som de kom direkte fra femtiårene til Lom med sin gedigne Cadillac 1956. Brit stilte med en storblomstret sommerkjole, røde høyhælte sko og nylonstrømper med reparasjonssett, samt sveisen Doris Day-frisyre. Asbjørn var klar for fest på lokalet, oppdresset som han var i svart med hvit skjorte og tynt slips, og med hatt over hårluggene.I bilen var en Radionette reiseradio, turkurv, samt damebladene Alt for Damene og Cocktail. Altså et blad for damer, og et med damer. Mye klær i det første, ingen i det andre. Campingstoler, kakeboks, til og med campingvogn var fra rette tidsepoke. Det hadde Brit sørget for.Bilen er en praktfull todørs coupe med V8-motor på 6,5 liter og bortimot 300 hestekrefter, som Asbjørn brukte mye tid på å restaurere. Campingvogna er en belgisk Constructan som både han og Brit jobbet mye med for å få den presentabel igjen.Men det står flere kjøretøyer i låven hjemme på Hovin: En Hudson Terraplane 1935 er snart ferdig etter seks års arbeid, en Ford Lincoln 1976 skal bli bruksbil, samt noen folkevogner, Tempo motorsykkel og norsk Colombi campingvogn. Pluss masse deler og utstyr. Pluss et par nyere bruksbiler.

Ny tidsmaskin

- Det er vel litt tullete, dette. Men vi har det artig med hobbyen vår, begge to, og om sommeren farter vi mye rundt omkring på treff, sier Asbjørn, og forsikrer at han ikke forsømmer Brit til fordel for bilene. Brit tar sin del av jobben, hun også, og driver akkurat nå og syr interiør til den gamle Hudson-bilen. Snart kan de bruke den som tidsmaskin tilbake til tredveårene.Men grombilen er og blir Cadillac{rsquo}en, akkurat som femtiårene er favorittperioden for Asbjørn og Brit. Mindre entusiastiske blir de ikke når ferden til femtiårene gir dem førstepremier i Flåklypa Grand Prix.Vi syntes faktisk at vi hørte applausen der oppe fra sykkelverkstedet.