Til tross for enkelte kvalitetsproblemer er det lett å forstå hvorfor Scenic er en populær bil, spesielt hos barnefamilier. De var modige, Renault, da de i 1996 lanserte en helt ny type bil. De kunne umulig vite om konseptet med en «brødformet» bil med fleksible løsninger kom til å slå an eller ikke hos bilkjøperne. Men det gjorde det, og Scenic fikk med det æren av være den første kompakte MPV (Multi Purpose Veichle). Senere har konkurrenter som Opel Zafira, VW Touran og Toyota Corolla Verso kommet til. Til å begynne med het bilen Megane Scenic. Etter en modelloppgradering i 1999 ble Megane-navnet tatt bort, og Scenic en selvstendig modell i Renault-programmet.

Rommelig og praktisk

Det er lett å forstå hvorfor spesielt barnefamilier liker Scenic. Man sitter høyt med god utsikt i alle retninger, «flybord» til barna i baksetet og smarte oppbevaringsrom over alt. Plassen er overraskende god både i kupé og bagasjerom, og begynner man å leke seg med baksete-arrangementet er det mange muligheter. Bak rattet er bussfølelsen påtagelig, mye på grunn av at rattet er veldig skråstilt. Manglende lengderegulering av rattet gjør at langbente blir sittende med «apearmer» når bena har riktig avstand til pedalene.På veien er Scenic, som Renault flest, et komfortabelt bekjentskap, blant annet med et lavt støynivå. Setene er på fransk maner veldig myke, og sammen med et mykt understellsoppsett gjør det at bilen ikke inviterer til aktiv kjøring på svingete vei. Den opplevde kvaliteten ligger noen hakk etter konkurrentene, og det knirker og skrangler en del. Scenic kunne leveres med flere motoralternativer. Mest populær var den med 1,6/110, senere 107 hk bensinmotor, en motor som passer bilen godt og føles passe sprek. Først i 2002 ble diesel et alternativ på det norske markedet, bare ett år før Scenic kom i helt ny utgave. Fra 2000 kunne Scenic leveres med firehjulsdrift (RX4) i kombinasjon med en 2,0/140 hk motor og et mer macho design.

Flinke forhandlere

NAFs kundeundersøkelse AutoIndex viser at Renault-eierne er litt mindre fornøyd med bilene sine enn gjennomsnittet. Dette kan kanskje skyldes at Renault langt oftere enn snittet trenger assistanse på veien. Forhandlerne gjør tydeligvis en bra jobb med å ivareta Renault-eierne, forhandlertilfredsheten er nemlig meget høy. Både delepriser og verditap er ellers høyere enn gjennomsnittet. Av gjengangerfeil på Scenic har NAF særlig merket seg eksosanlegg/katalysator, oljelekkasjer fra motor og girkasse, bremseventil bak og bremseskiver, tidvis ustabil elektronikk og ujevn rustbeskyttelse. Ikke noe av dette er isolert sett alvorlige feil, men det stemmer med NAFs inntrykk av at Scenic generelt sliter med mange småfeil som til sammen kan gi et kostbart bilhold.

God sikkerhet

Renault har satset hardt på sikkerhet de siste årene. Da Euro NCAP kollisjonstestet Scenic i 2001 fikk den 29 poeng og 4 solide stjerner. Det er bedre enn konkurrentene Opel Zafira, Mazda Premacy og Citroën Picasso fra samme periode. ABS-bremser og 2 kollisjonsputer var standard, fra 1999 også sidekollisjonsputer. Renault har et høyere verditap enn gjennomsnittet, og brukte Renault Scenic finner du fra om lag 30 000 kroner og oppover eksklusiv omregistrering. Noen svakhetspunkter til tross, er det ingen tvil om at Scenic er mye bruktbil for pengene. I 2003 ble en helt ny generasjon Scenic lansert.

Foto: JON STEINAR BJØRGUM
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: Jon Steinar Bjørgum
Foto: jon steinar bjørgum