I første halvår økte den samlede norske eksporten til Italia, Spania, Portugal og Hellas med 27 prosent sammenlignet med samme periode året før.

– Lokal fisk blir ofte for dyrt, sier Ragnar Nystøyl i analysebyrået Kontali.

Lakseprodusenten Salmar på Frøya vil ikke si hvor mye de selger til hvert enkelt land. Men etterspørselen fra Sør-Europa holder seg høy, ifølge salgsdirektør Geir Wærø.

– Vi selger fortsatt veldig mye til land som Spania og Italia, sier Wærø.

-Laks er konkurransedyktig

Fallende priser er hovedårsaken til det økte forbruket. I starten av fjoråret lå prisen på fersk oppdrettslaks på over 40 kroner kiloen. I oktober var prisen halvert.

- Den lave prisen gjør laksen veldig konkurransedyktig. Lokal fisk blir ofte for dyrt, sier Ragnar Nystøyl.

Han tror en annen type distribusjonskanaler i Sør-Europa er med på å gi økt etterspørsel.

– I middelhavslandene selger de mer på små og store fisketorg. Markedsføring og merkevarer blir da kanskje mindre viktig. Er fisken fersk, god og billig blir den solgt, sier Nystøyl.

Til middelhavslandene økte salget mer enn gjennomsnittet for resten av EU. Dette skjer til tross for at både Italia, Spania, Portugal og Hellas opplevde at økonomien enten krympet eller vokste veldig lite i 2011.

Franskmenn spiser mest

Det største markedet for norsk laks i EU er Frankrike, som importerte over 74 000 tonn i årets seks første måneder.

– Under finanskrisen har salget av frossen laksefilet gått veldig opp. I Frankrike fikk restauranter lavere omsetning, mens folk kjøpte mer frossen laks på supermarkedet, sier Geir Wærø i Salmar.

Les hele saken og mer om fiskeeksport i mandagens utgave av Adresseavisen.