Onsdag skal formannskapet i Åfjord kommune diskutere den manglende tungbilbergingen på Fosen, slik Indre Fosen kommune gjorde tidligere denne måneden.

Ved inngangen til 2021 sluttet Bjugn bilberging med bergingsutstyr for store kjøretøy som busser, lastebiler og vogntog. Det lønte seg rett og slett ikke økonomisk. Etter det har det ikke vært tungbilberging på Fosen.

Ved fiskeslakteriet Kråkøy Slakteri forteller de om et titalls ganger siden vinteren kom, hvor de har fått store forsinkelser på sine utsendinger av fisk, som følge av tungbil-rot.

– Det er mye forskjellige biler som kommer og henter laks i lakseindustrien. Vi har noen bratte stigninger og slikt i Roan. Det blir noen utfordringer når det er værskifte, som det har vært veldig mye i vinter, sier daglig leder Roger Sørgård til Fosna-Folket.

Vil ikke kjøre

Nærmeste tungbilberger er nå i Steinkjer eller Trondheim. Skal en vanlig personbil kjøre fra Steinkjer til Kråkøy Slakteri tar det 2 timer og 13 minutter, ifølge Google Maps sin ruteplanlegger. Fra Trondheim tar det tre timer.

– Det tar litt tid hvis det må komme en bil fra Steinkjer, og om den er på en annen jobb i tillegg så går timene, sier Sørgård.

Roger Sørgård inne på Kråkøy Slakteri. Bildet er tatt tidligere. Foto: Terje Dybvik

Sørgård forteller at enkelte kunder har signalisert at de ikke ønsker å kjøre til Kråkøy vinterstid.

– Ja, det er noen transportører som har signalisert det at om vinteren er det for store utfordringer å kjøre utover. Risikoen er for stor, sier han.

– Tenker på ryktet

Om en forsending med fisk skulle bli stående fast på Fosen på grunn av at et vogntog sperrer veien, og dermed ikke komme med transportfly fra Gardermoen, vil det kunne føre til flere hundre tusen i tapte inntekter for transportøren, opplyser Sørgård.

– Om de får mange slike runder, så har de ikke mye lyst til å kjøre utover hit, om det er stor sjanse for at de taper penger på det. Så det er en stor utfordring, sier Sørgård.

Kråkøy Slakteri AS sine lokaler på Kråkøy i Åfjord. Foto: Terje Dybvik

– Vi tenker på ryktet for Kråkøy, og det er ikke gunstig for fremtiden om det tar lang tid. Så lenge veiene er som de er, er vi avhengig av å ha berging i nærheten, sier han.

Femten timer ekstra

En annen bedrift som har fått merke mangelen på tungbilberger er Årbogen Transport.

Da en trailer sperret veien langs fylkesvei 6312 ved Straum i Åfjord 28. januar, betød det store ekstrautgifter for transportfirmaet.

– Vi hadde tre vogntog som ble stående. Vi hadde cirka femten timer ekstra lønnskostnad på grunn av det, sier daglig leder Harald Årbogen.

Lastebilen sperret veien ved Straum i Åfjord 28. januar. Foto: Tipser

Han forteller at de skulle ut til Roan og laste varer der, som skulle til Trondheim og videre til Oslo med en annen bil.

– De fikk vi ikke sendt videre den fredagen. Det har betydning for kunder som ikke får av gårde varene sine, sier Årbogen.

Vil ha mer vedlikehold

Nå håper Årbogen det snart blir en løsning som får tungberging tilbake på Fosen.

– Det handler om å få hjelp når man trenger det. Det handler om at man er for langt unna. Før hadde man tungberger i Rissa og Bjugn, det er forskjell på å ta bil derfra i forhold til Trondheim og Steinkjer, sier han.

Han skulle også gjerne sett at Trøndelag fylkeskommune bevilget enda flere midler til vintervedlikehold av fylkesveiene nord på Fosen.

– De kunne brukt litt mer på veier som har slikt terreng som det er ute i Osen og Roan. Det kunne vært tilgodesett med mer midler for å holde en bedre standard. Terrenget er litt annerledes enn i Bjugn og Ørland. Det gir større utfordringer, sier Årbogen, og presiserer at han kun kritiserer fylket og ikke de lokale brøytemannskapene.

Alvorlig

Onsdag skal altså saken om tungbilberging opp for formannskapet i Åfjord. Der skal næringsforeningen Åfjord Utvikling holde en orientering.

– Det her er alvorlig for hele Fosen. Utfordringene er kanskje størst i Åfjord, Roan og Osen, sier leder Hallgeir Solberg til Fosna-Folket.

I november sperret en lastebil fylkesvei 723 ved Olakleiva. Foto: Kristin Slotterøy

I forbindelse med høringen har næringsforeningen fått uttalelser fra Fosen Brann og redningstjeneste, og kommuneoverlege Niels Stagegaard.

Begge er kritiske til den manglende tungbilbergingen, og mener det kan gå på helsa løs.

– Liv og helse står på spill

Brannvesenet peker på tungbilbergingens viktighet i å få flyttet et vogntog, for å kunne slukke en brann eller få løs personer som ligger fastklemt under tyngre kjøretøy.

– Det at vi nå ikke har tungbilberger på Fosen, vil øke utrykningstiden for å få denne tjenesten til et kritisk nivå, der liv og helse står på spill, skriver brannsjef Bernt Lein i sin uttalelse.

Kommuneoverlegen kaller det «svært uholdbart» at tungbilberger må bestilles fra Steinkjer eller Trondheim.

– Responstid for helse-nødetatene er viktigste faktor for traumepasienter i forhold til overlevelse og prognose for helse under trafikkulykker. Det er derfor naturligvis sterkt kritikkverdig at det ikke finnes lokale hjelpemidler ved uhell/ulykker med tunge kjøretøy på Fosen, skriver Stagegaard i sitt innspill.