Saab feiret 60 år i helgen, med stor jubileumsfestival og presentasjon av en oppgradert 9-3 modell på dagen 60 år etter at første modell ble presentert. 10. juni 1947 fikk et utvalg svenske motorjournalister se en sensasjon i Stockholm; flyprodusenten Saab hadde forstått at de trengte flere ben å stå på etter at verdenskrigen var over. Stolt kunne de svenske ingeniørene presentere sin første produksjonsmodell. Bilen var forhjulsdrevet, noe alle senere modeller fra Saab har vært helt til nå.
Firehjulstrekk
Men på søndag avduket den svenske bilprodusenten sin første firehjulsdrevne bil. Fra modellåret 2008 kommer Saab 9-3 med et helt nyutviklet system fra Haldex. Saab har kalt det XWD. Fabrikken har også benyttet sjansen til å gi Saab 9-3 en vellykket ansiktsløftning, som har forandret fronten fra å være anonym og snill til markert og Saab-typisk. Under panseret brummer det to nye motorer: En 1,9 liters dieselturbo på 180 hester og en V6-motor som yter 280 hester. Ifølge de første prøvekjøringene er også lydisoleringen i kupeen betydelig forbedret.
Tusener av Saab-fans
Presentasjonen av den nye modellen skjedde i Trollhättan, der Saab produseres. Dit hadde tusenvis av Saab-entusiaster kommet for å delta på festivalen som markerte favorittmerkets jubileum. Helt klart en event som ikke ville ha interessert dem som mener bilen er et fremkomstmiddel fra A til Å, men et høydepunkt for alle som mener tenningsnøkkelen skal stå mellom setene. Til bilfestival kommer man naturligvis ikke med tog eller fly, og så mange kom kjørende at de lokale bensinstasjonene gikk tomme for bensin. På programmet sto blant annet kjøring på bane, utsalg av Saab-deler, bilutstilling og gallamiddag.