Golf har i 30 år vært en stor suksess for Volkswagen, og har vært målestokken for mange andre bilfabrikanter. Den har en klasseløs appell. Alle kjører Golf, unge, barnefamilier, voksne og eldre.

Sist høst ble femte generasjon Golf introdusert på det norske markedet, etter at mer enn 30 000 fjerdegenerasjon Golf har rullet ut på norske veier. Ca 7000 biler er i tillegg importert brukt. Derfor er Golf IV en lett tilgjengelig og populær bruktbil. I samarbeid med NAF har vi gått modellen nærmere etter i sømmene.

God kvalitetsfølelse

Vår seks år gamle testbil føles fortsatt svært kompakt og eksklusiv i materialvalg og finish. Det finnes imidlertid rapporter om tidlige utgaver med knirkende dashbord og seter, brytere som løsner, lunefull sentrallås og vindusheiser og kjørecomputere som streiker, men dette er enkelttilfeller. Aircondition var fra starten ekstrautstyr på alle utgaver unntatt topputgaven Highline. Dette ble standard på alle modeller fra mai 2000.

Golf IV har 4 stjerner i Euro NCAP kollisjonstest, og alle modeller har fire kollisjonsputer og ABS-bremser som standard. Fra 1999 var også antisladd ESP tilgjengelig som ekstrautstyr, og fra mai 2002 ble dette standard i Norge. Det ble også hodekollisjonsputer, som hadde vært tilgjengelig som ekstrautstyr fra mai 2000.

Golf IV ble levert som 3- og 5-dørs kombi, stasjonsvogn, kabriolet og som 4-dørs sedan med navnet Bora. Utvalget av Bora er ikke så stort, da det ble solgt mer enn 10 ganger så mange Golf som Bora. Stasjonsvognen selges inntil videre fortsatt som 1,6 liter bensin. Stasjonsvognen og Bora ligger litt over 5-dørs kombi i pris. Motorutvalget er stort, og spenner seg fra 1,4 liter og 75 hestekrefter til 3,2 liter V6 og 241 hestekrefter.

Bestselgerne i Norge har vært 1,6 liter bensin (100/105 hk) og 1,9 liter TDI (90/100 hk) i Comfortline-utgave. Er du ekstra opptatt av norske forhold, skal du se etter de firehjulsdrevne utgavene ved navn 4Motion. Merk at dette elektroniske systemet krever noe vedlikehold, og at det stjeler bagasjeplass. Det du betaler ekstra får du imidlertid igjen ved salg av bilen.

Få gjennomgangsfeil

Hvilke svakheter skal du så se etter? Giroverføringen på 1,4 liter og 1,6 liter bensin fra 1998-2000 kan oppleves som noe treg, men fra slutten av år 2000 ble dette endret. Noen eksemplarer er beheftet med elektronikkfeil. Vær også oppmerksom på at dieselmotorene med pumpedyse skal bytte tannreim ved jevne mellomrom. De gjennomgangsfeilene NAF har registrert er problemer med slakke i bakhjulslagrene, rust på bremseskiver bak og fastgrodd parkeringsbrems. Styring og avgassystem er bedre enn gjennomsnittet, og alvorlig rust er ikke et tema i det hele tatt.

Serviceintervallene varierer mellom motorutgavene, og fra år 2000 er enkelte av modellene utstyrt med såkalte LongLife-motorer. Det vil si at bilen ikke har faste serviceintervaller, men selv måler belastningen og sier ifra når den trenger vedlikehold. Forsikrings- og delepriser ligger på gjennomsnittlig nivå.

Det finnes godt med brukte Golf IV på markedet. Golf er populær og har et godt rykte, og noen prøver å bruke det for å presse prisen opp. Det er med andre ord all grunn til å ta seg god tid, og sjekke tilstand og forhistorie før man slår til.