Luksusbolig med stor hage og romslige rom i vakre Sitges utenfor Barcelona. Annonsen på Finn fristet solhungrige nordboere, skriver aftenposten.no.

Problemet var bare at huset slett ikke var et utleieobjekt for nordmenn med ferieplaner, men et hus som tilhører en intetanende spansk direktør.

De norske familiene kan se langt etter feriepengene som allerede var betalt inn for leie av huset.

Politianmeldt

Nå er svindelen anmeldt til politiet både i Oslo og Bergen. Også Guardia Civil i Barcelona er koblet inn i saken. Der jakter de på en marokkaner bosatt i byen. Et mobiltelefonnummer fører frem til mannen som skal stå bak svindelen.

Et av svindelofrene møtte opp ved huset i Sitges for en avslappende ferie rundt 20. juni. Der møtte han et tomt hus, og varslet Finn.no om svindelen. Selskapet sendte ut varsler om mulig svindel til alle som hadde svart på annonsen. De ble orientert om at de kanskje burde skaffe seg en alternativ feriebolig.

Huset i Sitges har ligget ute for salg, og svindlerne har trolig bare plukket bilder fra annonsen, konstruert en annonse på Finn.no, og ventet på napp.

Trodde på Finn

- Jeg har leid feriehus i Spania i 13 år. Hvert år overfører man 20–40 000 kroner til vilt fremmede folk, og det har jo slått meg at det er en risiko for at dette kan være svindel. Men siden jeg gikk via Finn, bekymret det meg mindre i år, sier Thomas Schiøtz.

Men det var akkurat det som skjedde. For kort tid etter at pengene var overført, ble han varslet om at en annen bruker hadde rapportert feriehuset som svindel. Huset var booket til mange forskjellige interessenter gjennom flere perioder, og var ikke til leie i det hele tatt.

- Når man overfører penger til fremmede på forhånd, har man ingen garanti for hva man får. Men når Finn ikke har noe opplegg for sikker betaling for utleieobjekter, synes jeg strengt tatt at de burde ha en kontroll av at det som leies ut, faktisk er reelt, sier Schiøtz.

Han ble rundt 30 000 kroner fattigere på grunn av affæren.

Profesjonelt

Flere av ofrene har vært i kontakt med mannen som har presentert seg som utleier. De har fått svar på engelsk og norsk, og kontraktene er profesjonelt utformet. Da en spurte om det fulgte med båt, fikk hun som svar at det dessverre bare var en liten båt. Alt dette bidro til at tilbudet fremstod som troverdig.

Ved hjelp av noen spanske venner har Peder Bjaaland gjort en del undersøkelser i Spania.

- Jeg fikk tak i et registrert mobilnummer til svindleren, det er en marokkaner bosatt i Barcelona. Politiet der skal ha tatt saken svært alvorlig. Slik svindel mot kjærkomne turister er vel det siste kriserammede Spania trenger, sier Bjaaland.

Han er irritert på Finn.no for det han mener er manglende rutiner for å avsløre svindel.

Venter beklagelse

Bjaaland får full støtte fra et annet svindeloffer, Geir Luedi. Han betalte 27 000 kroner til en konto i Spania.

- Finn.no har ikke gjort noen ting. Systemet deres er tydeligvis ikke godt nok, mens vi tror vi kan handle trygt der. De gir ingen kompensasjon når det dukker opp svindel. Vi er to familier som planla ferie sammen i ti dager. Nå har vi tapt penger, og måtte i tillegg bestille et hotell som var langt dyrere. Det minste Finn.no kan gi oss, er en beklagelse, sier Geir Luedi.

Finn: Kontrollerer alle annonser

- Vi ser veldig alvorlig på slik svindel, sier sikkerhetsrådgiver Geir Petter Gjefsen i Finn.

Han påpeker at Finn kontrollerer alle annonser.

- Vi kontrollerer innholdet i annonsene, hvordan annonsen ble betalt og visse elektroniske spor. Dette ønsker vi ikke å gå i detalj om, sier Gjefsen.

Ifølge Gjefsen oppdages de aller fleste svindlerne gjennom dagens kontrollrutiner. De forsøker seg imidlertid stadig på nye fremgangsmåter, blant annet ved å få andre til å sette inn annonser for seg.

- Spørsmål om vi skal kreve legitimasjon av brukerne, eller å få se en leilighet eller kilometerstanden på en bil før den legges ut, er imidlertid en avveining opp mot brukervennligheten på siden, fortsetter han.

Han råder ingen til å overføre penger til utenlandske konti eller forskuddsbetale.

- Samtidig er jeg jo klar over at dette er kutyme innenfor dette markedet. Men vi oppfordrer til å benytte sikker betaling for slike tilfeller, og dersom brukere allikevel velger å overføre penger på forskudd til en utenlandsk konto, blir det på egen risiko, sier Gjefsen.

Finns løsning for sikker betaling krever at både utleier og leietager blir enige om dette.

- Om den løsningen vi har er ideell for dette markedet kan sikkert diskuteres. Vi må se på om vi har noen mulighet for å tilpasse denne løsningen ved leie av fritidsbolig i utlandet, sier Gjefsen.

Han understreker at problemet med svindel på Finn er lite, og mener Finn har gjort det de kan i denne saken.

- Med en gang vi fikk nyss om mulig svindel, sendte vi ut en advarsel om mulig svindel til de som var rammet. Etter ytterligere undersøkelser konstaterte vi at det stemte, og varslet leietagerne igjen. I tillegg har jeg satt dem i kontakt med hverandre, og hjulpet så godt jeg kan uten å bryte taushetsplikten, sier Gjefsen.

Ifølge Forbrukerrådet har ikke de uheldige nordmennene noen rettigheter overfor Finn.no.

- Det er den de har betalt til som er motparten. Finn.no er bare en markedsplass, og har ikke noe ansvar for slik svindel, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

____

(Finn.no og Adresseavisen tilhører samme konsern.)