Rema 1000 og Maarud har blitt såkalte bestevenner. Dette er en ny strategi dagligvarekjeden begynte med i høst, som går ut på å knytte enkelte merkevarer tettere til seg – og heller droppe andre.

Det var Aftenposten som først skrev om at «Rema vil gi deg færre merker å velge mellom».

Tormod Rasten, kategoridirektør i Rema, bekrefter at de har valgt seg Maarud som hovedleverandør av snacks.

- Rema 1000 fortsetter med Maarud som samarbeidspartner i kategorien snacks fra 2017. Vårt mål er å begeistre kundene med en unik og nyskapende snackshylle, med produkter av høy kvalitet, og til laveste pris produsert på en ansvarlig måte, og Maarud skal hjelpe oss med å nå dette målet. Vi har blitt enige om et sortiment som skal gi kundene våre en mer spennende snackshylle.

Det skriver Rasten i en epost til Adresseavisen. Rasten bekrefter at Rema også skal ha et godt samarbeid med Sørlandschips.

Gir nedgang på fabrikken

De som delvis må ut av hyllene er derimot konkurrenten Kims, som eies av Orkla.

- Vi klarte dessverre ikke å bli hovedsamarbeidspartner for Rema i denne runden, men vi skal fortsatt levere nøtter, Cheese doodles og potetsticks. Mens en del andre produkter fra oss forsvinner ut fra snackshyllene, som for eksempel Totenflak og andre Kims-produkter, sier Robert Rønning som er kommunikasjonsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge.

- Hva betyr dette for Orkla?

- Vi vil få en nedgang på fabrikken vår, men vi vil levere på resten av avtalen vi har med Rema, innen blant annet godteri og kjeks. Det blir fortsatt mulig å kjøpe Totenflak også, men i andre butikker enn Rema, sier Rønning.

Færre merker å velge i

Aftenposten var til stede da Lars Kristian Lindberg som er konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000 Norge snakket under et arrangement for leverandører i Oslo i oktober. Lindberg sa da følgende:

- Blir dere vår «bestevenn» betyr det at dere blir vår hovedsatsing. Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy. Vi trenger et syltetøy med egen merkevare, en storselger, en med ekstra bær, en med lite sukker og en økologisk. Leverer den ene leverandøren det, vil vi bruke resten av hylleplassen til spesial- og sesongprodukter.

Flere kunder vil nok oppleve at sine favoritter forsvinner, om det er i ostedisken, hygienereolen eller blant tilbudene innen snacks.

Noen velges bort

Bakgrunnen for Rema sin bestevenn-strategi skal være at de har sett seg lei på Norgesgruppens (som står bak Kiwi, Meny, Joker og Spar) dominans i forhandlingene mellom butikkjedene og leverandørene. Norgesgruppen forhandler med mange en gang i året, og avtalene kan sies opp med kort frist.

– Vi har over lang tid tilpasset oss Norgesgruppens måte å forhandle med leverandørene. Det er det nå slutt på. Vi vil ta andre valg de neste fem årene, og vi vil skille oss ut fra de andre kjedene med et tettere og mer langsiktig samarbeid med enkelte leverandører, sier Lindberg til Aftenposten.

Rema-toppen legger ikke skjul på at ved å velge en hovedleverandør, velger han bort noen andre:

– Dette er et valg. Det blir veldig bra for noen, mens andre må ut, eller får mindre plass. Ja, mange av dere vil oppleve dette som en trussel. Og det er det, sa Lindberg ifølge Aftenposten da han talte til leverandørene.

Totenflak skal også ut av hyllene til Rema 1000. Foto: Håvard Haugseth Jensen