Service på Iphone-telefoner, Mac-maskiner og annet Apple-utstyr utgjør nå rundt en tidel av inntektene i Eplehuset, som i fjor igjen hadde over én milliard kroner i omsetning.

Selskapets serviceavdeling i Trondheim var tidligere ved hovedkontoret på Tunga, men like før påske flyttet den inn i nye lokaler i Dronningens gate der bokhandelen Øksendal tidligere holdt til.

Der det tidligere sto bøker langs veggene, sitter det nå serviceteknikere som bokstavelig talt er jordet til kontorpultene sine.

Det siste er et krav fra Apple, som hvert år inspiserer verkstedet, forteller servicesjef Alexander Mentzoni.

foto
Flyttet: Serviceteknikerne Tonje Agate Bakke og Per Kristian Thorsen sitter på bakrommet i Eplehusets nye servicesenter i Dronningens gate i Trondheim. Eplehuset har nå tre slike sentere i Norge. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

De siste årene har det dukket opp flere mindre Iphone-verksteder, der en knust mobilskjerm kan bli byttet ut på dagen. Det samme vil Eplehusets servicesenter tilby, så snart den nye skjermbyttemaskinen er på plass. På samme måte som at Eplehuset er en autorisert forhandler av Apple-produkter, jobber det Apple-autoriserte teknikere på serviceavdelingene.

Skjermbytte

Mentzoni sier at skjermbytte og batteribytte er det kundene oftest oppsøker dem for, og sier at de har vært svært godt fornøyd med besøket. Han sier at de heller ikke er vesentlig dyrere enn andre serviceleverandører.

- Det er veldig varierende kvalitet på skjermene andre steder, mens vi får levert direkte fra Apple, sier Mentzoni.

foto
Skifter: Bytte av skjerm og batteri på Iphone er de vanligste reparasjonene folk ønsker å få gjennomført. Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen

Selskapet åpnet i fjor tilsvarende servicesentre i Oslo og Bergen. Marius Brevik, markedssjef og sønn av gründeren, sier at de i tillegg til å bli større på servicetjenester, også ønsker å gi kundene en bedre opplevelse.

- Dette handler om å rendyrke Eplehuset. Butikkene skal være gode på det de gjør, mens resten kan vi ta her, sier han.

I 2015 passerte Eplehuset AS for første gang en milliard kroner i inntekter, men året etter falt de under milliarden etter at de blant annet la en butikk i Ski. I fjor endte konsernets omsetning på 1024 millioner kroner, og Bjørn Tore Brevik sier at de opplevde vekst på alle områder.

Resultatet før skatt endte på 8,5 millioner kroner. Det var en økning fra 3,7 millioner i 2016, men et stykke unna 2015-resultatet på 25 millioner.

Leasing av mobil

I tillegg til de tre servicesentrene har kjeden nå 22 butikker rundt omkring i landet, i tillegg til nettbutikken som i fjor ble oppgradert og nylansert. Den nye butikken på Solsiden i Trondheim hadde også sitt første hele driftsår, og Bjørn Tore Brevik sier at de nesten har doblet omsetningen sammenlignet med butikken de flyttet ut av.

Snart vil de også rulle ut en annen nysatsing, Eplehuset Oppdatert, som til nå har vært prøvd ut i seks av butikkene. I stedet for å kjøpe en telefon, Ipad eller Mac, skal kundene få lease produktet for en fast månedssum.

For en Iphone kan kundene velge mellom bindingstid på tolv eller 24 måneder, men de kan underveis oppdatere til en ny modell.

- Vi håper å kunne lansere det i alle butikkene i slutten av april, sier Marius Brevik, som tror vil bli populært både for bedriftskunder og vanlige forbrukere.

På spørsmål om dette lanseres fordi Apple-produktene har blitt dyre, svarer han:

- Det kan du si, men det henger også sammen med at produktene har stor restverdi selv etter at par års bruk. Vi kan gjennomføre dette fordi produktene fortsatt har stor verdi for noen andre, sier han, før Bjørn Tore Brevik skyter inn:

- Apple-teknologien har ikke blitt dyrere, men den har blitt bedre.