- Vi må betale formuesskatt enten det går med overskudd eller underskudd. Det er en tragisk skatt, sier trondheimsreder Ole T. Bjørnevik.

Som eier av Taubåtkompaniet tar han ut ti millioner kroner i utbytte fra morselskapet, selv om lav oljepris har ført til et stort underskudd i konsernet.

- Næringen blør og sliter med å tjene penger. Hvis vi ikke tar ut utbytte, må vi enten selge båter eller ta opp lån for å betale formuesskatten, sier Bjørnevik.

- Dårlig i oljebransjen

Taubåtkompaniet er både morselskap og konsernspissen, som gikk med 449 millioner kroner i underskudd før skatt i fjor. Store nedskrivninger av verdier bidrar til det store underskuddet, viser årsregnskapet. I 2014 var underskuddet før skatt på kun én million.

- Det er dårlige tider og dårlig marked, og hele offshorenæringen lider av at det er lav aktivitet, sier Bjørnevik.

Taubåtkompaniet hadde 1,78 milliarder kroner i inntekter i fjor, og det er 72 millioner mindre enn i 2014.

Offshorerederiet Boa Offshore står for det meste av inntektene i konsernet. 1,68 milliarder kroner kommer fra shippingvirksomheten.

- Har flere bein

Etter at oljeprisen har falt siden midten av 2014, og investeringene og aktiviteten i oljebransjen derfor er redusert, sliter flere norske offshorerederier med båter i opplag og høy gjeld. Bjørnevik forteller at Taubåtkompaniet er bedre stilt.

- Vi har bra sysselsetting. Utfordringen er på lang sikt, når kommer oljesektoren tilbake. Vi som har vært med en stund vet at det går opp og ned, og vi holder ut til markedet har bedret seg. Heldigvis har vi ingen nybyggforpliktelser eller umiddelbare låneforfall. Vi er i en heldig situasjon i forhold til mange rederier i samme bransje. Alle reforhandler nå lånebetingelser og utsetter avdrag. Forskjellen er at vi har flere bein å stå på. Vi er ikke avhengig av kun én type tonnasje. Noe går dårlig, noe går bra, sier Bjørnevik.

Gjeld på 4,27 mrd.

Han viser til at Taubåtkompaniet er i flere markeder. Taubåtvirksomheten opererer i Norge og Nordsjøen, mens lekterne og offshorebåtene har oppdrag over hele verden.

Styret skriver i årsberetningen at ordrereserven for lekterne aldri har vært høyere, og at taubåtvirksomheten har hatt økt aktivitet i 2015 og utsiktene er positive.

Gjelden i Taubåtkompaniet er på 4,27 milliarder kroner.

Økte helikopterinntekter

Bjørnevik forteller at han ikke venter et like stort underskudd i år som i 2015.

- Det går mye bedre, 2016 ser forholdsvis lyst ut, sier Bjørnevik.

Taubåtkompaniet eier også helikopterfirmaet Helitrans og har eiendomsvirksomhet. Helitrans økte inntektene med vel 11 millioner kroner i fjor, og bidro med 102 millioner til konsernet. Resultatet før skatt endte på 1,9 millioner.