Mandag kveld la Mathias Nilsson ut en anbefaling på sine Facebook-sider, Prismatch strøm, om å tegne fastprisavtale med strømselskapet Sodvin fra Heim. Selskapet hadde en kampanje på gang i Oslo-området, der de solgte årsavtaler til 164,9 øre per kilowattime.

Under et døgn senere, hadde Heim-selskapet flere hundre nye kunder.

Gjennom Prismatch strøm når Nilsson ut til 64 000 medlemmer med sine råd og anbefalinger for hvordan folk skal betale så lite som mulig i strømregning.

Mandag kveld i 20-tiden anbefalte han altså folk å bytte strømleverandør til et relativt lite kraftselskap fra Kyrksæterøra.

– Alle mann til pumpene

Sodvins priskampanje var del av et testprosjekt, der formålet var å sjekke om de klarte å få noen kunder fra Østlandet til å tegne fastprisavtaler.

- Vi gikk hjem fra jobb på mandag og ante fred og ingen fare. Tirsdag morgen ble vi møtt av et tresifret antall bestillinger fra hjemmesiden vår. Det var en super start på dagen, sier leder for kundedialog hos Sodvin AS, Anine Malm, blidt.

Det ble altså en arbeidsdag av det hektiske slaget for de ansatte på kundesenteret.

- Vi fikk inn en ny kunde hvert andre minutt, alle fra Østlandet. Vi måtte øke bemanningen og sende alle mann til pumpene, for å ta unna for alle henvendelsene. Det var ganske hektisk, men mest av alt var det kjempegøy. Vi har fått hundrevis av nye kunder, sier Malm, som selv meldte seg inn i Nilssons Facebook-gruppe for å svare på spørsmål fra de som vurderte å bli kunder.

– Ganske heftig

Malm sier at Sodvin bare det siste døgnet har blitt en mer nasjonal strømleverandør.

- I Trøndelag er vi allerede ganske godt kjent, kanskje særlig på grunn av Sodvinhallen. På Østlandet tror jeg ikke folk hadde hørt om oss før nå. Å bli anbefalt av en troverdig strømekspert, gir oss en tydeligere og mer profesjonell posisjon i markedet. Nå er vi ikke bare lille Sodvin fra Kyrksæterøra, lenger. Nå må vi vurdere om vi skal gjøre utføre lignende testprosjekter i andre deler av landet.

- Hvor mange nye kunder har dere fått inn?

- Vi har dessverre ikke noen eksakte tall å komme med, da vi er langt fra ferdig med å registrere alle de nye kundene, sier hun.

Fastprisavtalene gjelder et år frem i tid – med mindre kundene sier opp tidlig og betaler et bruddgebyr på 900 kroner.

– Folkeopplysning

I tillegg til å være en betrodd strømekspert blant over 60 000 nordmenn, har Mathias Nilsson inngått en samarbeidsavtale med strømselskapet Elekt. Nilsson tjener 100 kroner for hver kunde han verver til Elekt.

Malm forsikrer om at anbefalingen av Sodvin ikke har kostet dem en krone, og at det for strømselskapet kom helt ut av det blå.

- Dette har han gjort helt gratis. Han har ikke fått noe fra oss. Nilssons misjon er å opplyse folk om hvordan strømavtalene fungerer og hvor folk kan få gode avtaler. Han hjelper folk å spare penger. Kanskje er det også derfor han er så troverdig. Han lar seg ikke kjøpe, selv om han har noen avtalepartnere. Når han skriver om disse, merker han innleggene tydelig som reklame, sier Malm.