Bjørn Blomsø er både eier og daglig leder i selskapet Nidaros Taxi AS, som sitter på 15 drosjeløyver.

Blomsø startet egen drosjesentral på sensommeren i 2016, etter tidligere å ha vært tilknyttet Norgestaxi. Nå går han tilbake igjen.

- Nidaros Taxi vil bestå som eget selskap, men jeg legger ned driften av sentralvirksomheten. Nå legger vi oss under Norgestaxi når det gjelder både booking og daglig drift, sier Blomsø til Adresseavisen.

Selv om løyvene fortsatt vil ligge under Nidaros Taxi, vil bilene nå få Norgestaxi-logo og nytt taksameter. Blomsø regner med at det vil ta et par uker før endringen er gjennomført. Han sier det er dårlig lønnsomhet som er bakgrunn for endringen.

- Vi klarte ikke å få det til å gå rundt med egen sentraldrift. For å kunne yte god service ble kostnadene for store, sier han.

Større konkurranse

Nidaros Taxi var ett av flere selskaper som ønsket å ta opp konkurransen med Trøndertaxi og Norgestaxi, etter at fylkestinget i Sør-Trøndelag i 2016 vedtok å åpne opp for flere drosjesentraler i Trondheim.

Trondheim Taxi kastet kortene allerede før oppstart, men både Nidaros Taxi og Christiania Taxi startet opp egne sentraler.

Blomsø sier at hans selskap i fjor hadde en omsetning på 12–13 millioner kroner, men at årsresultatet bare ble på 65 000 kroner. Han anslår at samarbeidet med Norgestaxi vil spare selskapet for rundt halvannen million kroner i årlige kostnader, og sier at de trolig måtte ha hatt 30–40 løyver for å kunne drive på egen hånd.

- Vi klarte å få 20 løyver, men så mistet vi noen til Christiania Taxi. Da var det ikke drivverdig lenger. Dette er et grep for å sikre arbeidsplassene og virksomheten som er igjen, sier Blomsø.

Blomsø sier at han vil fortsette som daglig leder i Nidaros Taxi, og fortsatt ha arbeidsgiveransvar for selskapets ansatte. På spørsmål om han har tapt penger på driften av Nidaros Taxi, svarer han:

- Jeg har brukt opp sparepengene mine, men jeg ser mulighet til å tjene dem inn igjen med avtalen jeg nå får.

- Bedre bilpark

Det var Norgestaxi som tok initiativ til det fornyede samarbeidet med Blomsø. Driftssjef Stig Røttereng i Norgestaxi sier at Blomsø har en bilportefølje som de har vært interessert i, med flere maxitaxier og rullestolbiler.

I likhet med Nidaros Taxi har Norgestaxi mistet flere løyver til konkurrenten Christiania Taxi, men Røttereng sier at de nå kommer styrket ut. Han sier at Norgestaxi vil få 90 løyver, inkludert de fra Nidaros Taxi.

- Nå opprettholder vi vår posisjon i markedet, samtidig som vi får en bedre bilpark, sier Røttereng.