- Vi har fått noen økte kostnader etter at vi la frem de siste planene som ble godkjent i 2014, sier pressetalsperson Ola Anders Skauby i Statoil.

Den opprinnelige kostnaden på havbunnsgasskompresjonsprosjektet til Statoil på Åsgård-feltet på Haltenbanken var estimert til i underkant av 15 milliarder kroner. I et godkjenningsbrevet fra Oljedirektoratet som Syssla har fått tilgang til viser det seg at det nye investeringsanslaget er i overkant av 19,3 milliarder.

Aldri gjort før

- Det er en sammensatt situasjon som viser kompleksiteten i denne typen nybrottsprosjekt. Dette er noe som aldri er gjort før, og som medfører både noe usikkerhet og kompleksitet.

Dette er første gang gasskompressorer skal plasseres på havbunnen i stedet for på land. Åsgård-feltet ligger om lag 200 kilometer fra kysten av Trøndelag. Skauby forteller at kombinasjonen av endringer i markedet og teknologiutviklingen som pågår parallellt med utbyggingen er to av faktorene.

- Da vi tok konseptvalgene og godkjente prosjektet var vi i en periode hvor markedet fremdeles var relativt gunstig. Da vi så bevegde oss inn i anbudsfasen hadde markedet endret seg betydelig med høyere aktivitet og priser. Det er slike faktorer som driver opp prisen på prosjektene, og som er vanskelige å forutse.

Les også: Trøndelag rammes av Statoil-kutt

Les også: 2000 kan måtte gå i Statoil

Utsatt oppstart

Kompleksiteten ved utbyggingen er også årsaken til at prosjektet er forsinket. Opprinnelig skulle det stå ferdig første halvdel av 2015.

- Vi måtte justere noe på oppstartstidspunktet, men det er ingen dramatikk. Vi har blant annet gjort endel endringer i design for å sikre høyere regularitet og utvinning, og en mer robust produksjon, forklarer Skauby.

- Vi har planlagt oppstartstidspunkt i semptember for det første komplette toget, og oppstart for det andre før utgangen av året.

Resultatet av dette vil være at Statoil kan ta ut mer olje og gass fra Åsgård-feltet, og at de kan drive det lengre. Utvinningsgraden av forekomsten Mikkel vil øke fra 59 prosent til 84 prosent, og gassfeltet Midgard vil øke utvinningsgraden fra 67 til 87 prosent.

Les også: Gasslekkasje på Åsgård

Les også: Avslørt ulovlige utslipp fra Statoil på Haltenbanken

Økte kostnader og reserver

- Allerede før driften er i gang kan vi øke reservegrunnlaget med 24 millioner fat oljeekvivalenter. Vi øker verdien av anlegget. Totalt vil prosjektet kunne gi 306 millioner fat oljeekvivalenter ekstra fra feltet, og vi forlenger levetiden på feltet til 2032.

En oljeekvivalent er den energien som frigjøres gjennom brenningen av ett fat olje. Et fat er omtrent 159 liter olje. Gass og kondensat omregnes til oljeekvivalenter for å gjøre sammenligniner enklere.

- Kort oppsummert vil vi ha noen økte kostnader med dette, men samtidig vil vi få noe økte reserver.

Prosjektet vil bestå av to parallelle kompresjonsanlegg, kalt kompressortog, hvor gassen vil gå gjennom før den fraktes til land.

- Kompressortog 1 er installert, og der driver vi nå med systemutprøving. Kompressortog 2 er under installasjon. I tillegg har vi et tredje kompressortog i reserve som er levert og som står lagret i Kristiansund i tilfelle det skulle skje noe med de to andre togene, forteller Skauby.