Da siste generasjon Opel Omega (kodenavn B) kom på markedet i 1994, var det med et uvanlig moderne design. Så godt har designet stått seg, at bilen med mindre oppgraderinger var i salg helt til 2003. Med det var Omega B den siste store Opel sedan med bakhjulsdrift. Drøyt 5500 Omega B ble solgt i Norge, i tillegg er det bruktimportert om lag 2500 biler.

Alderen merkes

Til tross for at Opel oppgraderte Omega B til det siste, blant annet med moderne utstyr som to-sone klimaanlegg, rattbetjent radio/CD og xenonlys, merkes alderen bak rattet. Testbilen var en 2002-modell 2,2i/144 hk med automatgir. Det kler Omega godt.På veien er Omega B godmodig og sedat, og uten den minste antydning til sportslighet. Styrefølelsen er også svak. Men Omega har også mange sterke sider, blant dem plassforholdene i kupeen. Stasjonsvognutgaven har et enormt bagasjerom, og Omega ble også solgt som toseters varebil.I interiøret legger man ellers merke til de store og gode setene, og ikke minst det som bortsett fra siste generasjon Mini må være bilverdenens største speedometer. Betjeningen er på vanlig tysk maner tydelig og grei.Motorutvalget for Omega B strekker seg fra 2,0/136 hk til 3,0 V6/211 hk bensin og fra 2,0/99 hk til 2,5/150 hk diesel. 2,0/136 hk, senere 2,2/144 hk bensin, var mest solgt.

Misfornøyde kunder

NAFs kundeundersøkelse, AutoIndex, viser at Opel-eierne generelt er meget lite fornøyd med bilene sine. Også forhandlertilfredsheten er liten. Dette til tross for at Opel har få problemer på veien, og at deleprisene er lavere enn gjennomsnittet. Bruktverdien er på gjennomsnittlig nivå.Den lave tilfredsheten skyldes at Opel på 90-tallet slet med betydelige kvalitetsproblemer, ikke minst med kostbare oljelekkasjer fra motor. Det gjaldt også Omega B. NAFs statistikk viser ellers at problemer med parkbrems, eksosanlegg/katalysator, ladespenning/batteri, stabilisatorstag og styrekuler foran, låser og motorens virkemåte er gjengangerfeil. Også registerreimen er en svakhet, og skiftintervallene må følges nøye. Lakkrust i hjulbuene er også et kjent Omega-problem.Siden de potensielle feilene er flere og utvalget av brukte Omega stort, vil det være lønnsomt å bruke tid på å finne et velholdt eksemplar med komplett servicehistorikk.

Mye sikkerhetsutstyr

To kollisjonsputer og ABS-bremser finner du på alle Omega. Fra 1998 ble også sidekollisjonsputer standard. I Euro NCAP kollisjonstestet har Omega B tre stjerner (med sidekollisjonsputer nådde den fire). Det var et bra resultat den gangen.Brukte Omega B sedan finner du fra om lag 30 000 kroner og oppover, stasjonsvogn fra om lag 40 000.Har du råd, bør du gå for utgavene etter siste oppgradering i 2000. De finner du fra om lag 115 000 kroner, klimaanlegg inkludert. At Omega ikke er en voldsomt etterspurt bruktbil, kan eksemplifiseres med at testbilen, som hadde kurant pris og få feil, likevel hadde stått usolgt i trekvart år.

Foto: Bjørgum
Foto: Bjørgum
Foto: Bjørgum
Foto: Bjørgum
Foto: Bjørgum
Foto: bjørgum